Hankook laat tweede generatie luchtloze band zien bij The Tire
(Foto: Jesse Busser)

Hankook laat tweede generatie luchtloze band zien bij The Tire

Hankook introduceert de tweede generatie van zijn luchtloze i-flex conceptband, op bandenbeurs The Tire Cologne. De i-flex 2 is volgens de makers al in wegomstandigheden getest, al zijn er vooralsnog geen plannen om de band aan consumenten te verkopen.

Hankook werkt sinds 2010 aan niet-pneumatische bandentechnologie en de i-flex is daar het resultaat van. De band is oorspronkelijk ontworpen voor het autonome ‘Plug & Drive-module’-voertuig van Hyundai, dat gepresenteerd werd op CES 2022. De i-flex 2 moet onderhoudskosten verder verlagen, omdat hij niet lek kan raken en geen luchtdrukcontrole of navulling nodig heeft. Ook zijn er verschillende keuzes met welk materiaal de band opgebouwd kan worden. “Het wiel kan volledig uit hetzelfde materieel gemaakt worden. Daarnaast zijn er ook configuraties mogelijk waarbij de ‘band en velg’ van ander materiaal gemaakt zijn. Hierbij kan je denken aan aluminium, composiet, of koolstofvezel”, vertelt Felix Kinzer, communicatiemanager bij Hankook Europa, aan Bandenportaal.

Het biomimetische ontwerp moet voor betere schokabsorptie en draagvermogen zorgen. Om schokken van de weg op te vangen en zware lasten te kunnen dragen, is voor een meerlaagse in elkaar grijpende spaak-constructie gekozen. Dit ontwerp is geïnspireerd op de celstructuur van levende organismen en structureert de cel in drie dimensies voor een betere schokabsorptie. Bovendien zorgt een c-vormig concaaf loopvlakprofiel voor een maximaal contactoppervlak, wat de veiligheid moet verbeteren. De band is verder compact met een formaat van 10-inch, een diameter van 400 millimeter en breedte van 105 millimeter.

Duurzaam statiegeld

Volgens de bandenmaker is het sterkste punt van de i-flex zijn duurzaamheid. “Als het profiel versleten is, kunnen we de band gewoon omsmelten tot een nieuw exemplaar. Op dit moment leven we eigenlijk ook met een gek systeem. We rijden tien procent van onze banden op, waarna we de rest weggooien. Daarna kost het veel tijd en geld om de grondstoffen uit oude banden terug te winnen en dan zijn ze meestal nog niet puur genoeg om opnieuw in banden te gebruiken. De i-Flex kan zoals eerder gezegd volledig omgesmolten en hergebruikt worden. De grondstoffen zijn gewoon te hergebruiken, omdat het wiel maar uit één materiaal bestaat”, vervolgt Kinzer.

Hij speculeert verder dat de band zich ideaal zou lenen voor een systeem waar consumenten een soort statiegeld bij aankoop betalen. “Als de band dan opgereden is wordt hij dan weer ingenomen en krijgen mensen het extra betaalde geld terug. Ondertussen smelten wij de band om en voegen er een klein beetje extra materiaal aan toe. Daarna kunnen wij de band weer verkopen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.