Goodyear versnelt ingrepen in Europa
(Foto: Goodyear)

Goodyear versnelt ingrepen in Europa

Goodyear gaat de eerdere aangekondigde ingrepen in haar Europese activiteiten versnellen. Daarbij staat, gezien de gedaalde vraag en de dalende opbrengsten in het lagere bandensegment, ook het voortbestaan van de fabrieken ter discussie. Daarnaast zullen mogelijk merken uit het Goodyear-gamma van de markt verdwijnen.

Hoewel de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in het eerste kwartaal weer break-even draaide, heeft de bandensector in Europa toch te maken met structurele veranderingen in de economische en industriële vooruitzichten. Goodyear wil daarom de kosten terugdringen om de marges op langere termijn te verbeteren, aldus het kwartaalbericht.

“De omvang van deze beoordeling is ingrijpend en de acties vormen een aanvulling op eerder aangekondigde reorganisaties. De plannen die we uiteindelijk voorstellen, worden onderworpen aan de vereiste consultatie met relevante betrokkenen. We zullen later dit jaar een update geven over onze planning. We blijven vastberaden om een winstgevende en waarde-genererende business te behouden in EMEA.”

Verliezen en omzet

Goodyear leed in het eerste kwartaal een aangepast verlies van 82 miljoen dollar terwijl een jaar geleden nog 105 miljoen dollar winst werd gedraaid. Dat verlies is te wijten aan de hogere grondstoffen- en andere kosten. Dankzij flinke prijsverhogingen ging de omzet wel met 0,7 procent omhoog naar 4,94 miljard dollar.  Het volume aan vervangingsbanden voor de consumentenmarkt liep met 6 procent terug. Dat voor commerciële voertuigen liep met 7 procent terug.

Mogelijk verbetering

Bij OEM-leveringen was wel sprake van een groei met ruim 3 procent. De Amerikaanse bandenfabrikant verwacht zeker in de eerste jaarhelft een tegenvallende vraag. Dat kan verbeteren in het derde kwartaal waarna het vierde kwartaal weer groei kan laten zien, maar dan wel vergeleken met de zwakke cijfers van dezelfde periode vorig jaar. 

“Over de hele linie waren vooral de resultaten in Europa zwak”, meldt de brief aan investeerders verder. De omzet in de EMEA-regio ging weliswaar met 4,6 procent omhoog naar ruim 1,49 miljard dollar maar daar lag een prijsverhoging met gemiddeld 24 procent aan ten grondslag. De operationele winst slonk naar 8 miljoen dollar vergeleken met 59 miljoen dollar een jaar eerder. Het volume aan vervangingsbanden daalde met ruim 16 procent. De ingrijpende reorganisatie moet 75 tot 100 miljoen dollar aan jaarlijkse besparingen opleveren. 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.