Goodyear roept 173.000 Amerikaanse banden terug
(Foto: Shuttertsock)

Goodyear roept 173.000 Amerikaanse banden terug

Goodyear roept in de Verenigde staten 173.000 banden terug, omdat het loopvlak loslaat. De G159-banden in kwestie zijn bedoeld voor recreatievoertuigen.

Goodyear-dealers vervangen banden die al op RV’s zijn geïnstalleerd. Zij bieden vouchers van 60 dollar (56,30 euro) voor het professioneel wegen van campers. Daarnaast biedt de bandenmaker een restitutie van 500 dollar (469,18 euro) voor banden die niet zijn gemonteerd. De terugroepactie is van toepassing op banden in de maat 275/70R22.5, die tussen 1996 en 2003 geproduceerd zijn.

De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) opende in 2017 een onderzoek naar beschuldigingen uit een rechtszaak. Hierin werd gesteld dat sommige motorhome-banden defecten hadden. Deze waren zo ernstig dat zij naar verluidt ongelukken met doden en gewonden tot gevolg hadden. NHTSA vroeg Goodyear in februari van dit jaar om de banden terug te roepen. Goodyear wees het verzoek aanvankelijk af. Nu voert de bandenmaker de terugroepactie volgens zijn eigen statement dus toch uit, om ‘zorgen weg te nemen dat sommige van deze banden mogelijk nog in gebruik zijn’.

Rechtszaken

De NHTSA dringt er bij camper-eigenaren op aan om teruggeroepen banden niet te gebruiken. Het bureau stelt in een brief dat “vanwege de unieke omstandigheden van het gebruik van recreatievoertuigen er vandaag de dag nog steeds deze banden op de weg kunnen zijn.” NHTSA stelt dat het 10 klachten van consumenten heeft ontvangen over defecten aan de banden op campers, met twee klachten over een crash. De organisatie stelt verder dat de banden “de kern vormden van 41 rechtszaken, met 98 doden en gewonden. Deze zijn tussen 1999 en 2016 ingediend.” Het agentschap vervolgt dat het bandenmerk zich begin 2002 al bewust was van een veiligheidsfout. Dit terwijl de banden nog in productie waren. Daarnaast heeft de bandenmaker volgens NHTSA routinematig gerechtelijke bevelen verkregen, die de vrijgave van informatie over de banden verbood.

“Nog in 2015 bleef Goodyear bezwaar maken tegen verzoeken om informatie aan de NHTSA te verstrekken. Dit is ondanks de beperkte mate van concurrentieschade die zou kunnen voortvloeien uit de openbaarmaking van vertrouwelijke bedrijfsinformatie, over een 19 jaar oud bandenontwerp”, concludeert de NHTSA.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.