Fraunhofer instituut ontwikkelt carbon black recyclingmethode
(Foto: Fraunhofer)

Fraunhofer instituut ontwikkelt carbon black recyclingmethode

Het Duitse Fraunhofer instituut heeft een nieuwe manier ontwikkelt om carbon black uit oude banden te recyclen. Bij deze techniek wordt de as geïsoleerd, waarna het carbon black en de mineralen in de as herbruikbaar zijn.

In een gemiddelde autoband is drie kilogram carbon black te vinden. Om één ton carbon black te maken is 1,5 ton aan fossiele brandstoffen en een grote hoeveelheid water nodig. Het hele proces produceert drie ton koolstofdioxide, maar volgens Fraunhofer kan dat getal met deze nieuwe methode drastisch lager uitvallen. “Het op deze manier behandelde, teruggewonnen carbon black is nagenoeg vrij van minerale resten. Hierdoor kan het tot 100 procent worden gebruikt voor bijvoorbeeld de zijwanden van banden. Met andere woorden, het is niet nodig om nog primair roet toe te voegen. Het kan daarom de originele industriële materialen volledig vervangen,” stelt Severin Seifert, groepsmanager bij Fraunhofer, in een persbericht.

Als carbon black niet eerst gedemineraliseerd is, is maar tien procent herbruikbaar. Het demineralisatieproces creëert daarentegen hoogwaardige, industriële roet. Ook is het mogelijk om zo verschillende mineralen terug te winnen.

Het proces

“Simpel gezegd: we plaatsen het (ruwe) carbon black/as-mengsel samen met verschillende additieven in een reactor. Hier mengen we het met vloeistof, waardoor het recyclingproces verloopt via een gedefinieerde druk- en temperatuurcurve. De afzonderlijke stoffen halen we dan selectief uit het mengsel”, legt Christian Kaiser, projectmanager bij Fraunhofer uit. Volgens het instituut is het proces daarentegen zeer ingewikkeld: parameters en additieven moeten zo ingesteld zijn dat er slechts één, zo homogeen mogelijk, mineraal tegelijk uit het mengsel komt. Daarnaast moeten temperatuur en druk op een gematigd niveau blijven.

Fraunhofer zegt ook dat ze niet te veel nieuwe additieven gebruiken, om de kosten laag te houden. Hiervoor winnen de onderzoekers een deel van de additieven terug. Na voltooiing van het demineralisatieproces blijft er gerecycleerd carbon black met een hoge zuiverheid over. Ook blijven kleurstoffen, silicaten en zinkzouten over. Volgens Fraunhofer is dit de eerste duurzame manier om industriële roet te vervangen.

Fabriek

Fraunhofer heeft op dit moment een testopstelling in gebruik met een capaciteit van 200 liter. Om het proces op grotere schaal toe te passen is al een productiehal gebouwd. Volgens het instituut komt de capaciteit per productielijn op 4.000 liter per jaar uit. Dit komt neer op 2.500 ton gerycled carbon black. De uiteindelijke productie van de hele fabriek moet 30.000 ton carbon black per jaar worden.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.