Bandenmonitor: bijna kwart automobilisten rijdt op vierseizoenenband
(foto: Kwikfit)

Bandenmonitor: bijna kwart automobilisten rijdt op vierseizoenenband

Het aandeel vierseizoenenbanden blijft gestaag toenemen, zo blijkt uit de nieuwe bandenmonitor van Kwikfit.

Bij de eerste monitor in 2012 was de vierseizoenenband goed voor 2,3 procent, vorig jaar was dat opgelopen naar 21 procent en inmiddels is het aandeel 24,4 procent. De vierseizoenenband is al een tijd bezig met een opmars.

Met name particuliere bestuurders zijn overgestapt op vierseizoenenbanden, vooral degenen die voorheen op winterbanden reden. Zakelijke bestuurders blijven echter kiezen voor zomer- en winterbanden, vanwege de grote afstanden die ze afleggen en het voordeel van banden die het beste passen bij het seizoen.

Tijdens de meetperiode in februari, midden in het wintersportseizoen, reden er in de steekproef van 2.226 auto’s 544 op vierseizoenenbanden en 392 op winterbanden. Samen waren ze daarmee goed voor 42 procent van het totaal. Dat betekent dat in de winterperiode 58 procent van de automobilisten op zomerbanden bleef rijden.

Opvallend noemt Kwikfit dat er dit jaar door de meetploegen minder verschillende bandenmerken werden geteld. Ging het een jaar terug nog om 90 verschillende merken, nu waren dat er 85. Hiermee is dit de voorjaarsmeting met het minste aantal merken in zeker 10 jaar tijd.

De vijf grootste merken zijn samen goed voor 59,7 procent van alle banden. Daarbij staat Continental op de eerste plek met 17,9 procent, gevolgd door Michelin met 15,5 procent en Vredestein met 13,4 procent. Goodyear en Bridgestone maken de top vijf compleet terwijl dat verder wordt aangevuld door Hankook, Pirelli, Dunlop, Nokian en Landsail, Samen zijn die merken goed voor 75,5 procent. Dit betekent dat er 24,5 procent resteert voor de maar liefst 75 overgebleven merken.

Wat hierbij opvalt, is dat niet alleen over het geheel Continental de eerste plaats pakt, maar ook specifiek voor winterbanden, waarmee het Vredestein van de troon stoot. Ondertussen heeft Nokian zijn weg teruggevonden in de top 10 ten koste van Viking. Daarnaast valt op dat Vredestein nog steeds het merk is met het hoogste aandeel voor vierseizoenenbanden, maar wel daalt van 29,4 procent vorig jaar naar 25,9 procent dit jaar. Continental ziet juist een stijging in het aandeel vierseizoenenbanden en is hiermee de nieuwe nummer drie geworden, nadat het vorig jaar op de vierde plek stond achter Goodyear.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.