Slechts 5 procent automobilisten kent bandenlabel

Slechts 5 procent automobilisten kent bandenlabel

BandenlabelSlechts 5 procent van de automobilisten kent het bandenlabel. Een speciale campagne van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG), in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, moet een einde maken aan die onwetendheid.
Onwetend
Dit meldt De Telegraaf. Bestuurders hebben nu vaak geen idee welke banden ze hebben. “Ze kiezen gewoon degene die er al onder zaten bij de aanschaf, zonder verder te vragen”, zegt Erik Roelofsen van de NSG in De Telegraaf. “Daarnaast merken we dat autoverkopers ook niet met dit onderwerp bezig zijn. Dat is vreemd, omdat er verband is tussen de prestatie van de auto en de banden.” Een autoeigenaar kan gemiddeld zo’n 117 euro per jaar besparen. Voor truckers ligt dat bedrag in de duizenden euro’s.
Campagne
Ook de Vaco en organisaties als de Bovag en ANWB doen mee met de campagne, meldt De Telegraaf. De stichting tegen geluidshinder trekt de kar, omdat slechte banden opvallend genoeg voor veel geluidsoverlast kunnen zorgen, aldus De Telergraaf: “Mensen denken vaak dat je alleen de motor hoort, maar bij een gangetje van 30 kilometer of harder hoor je vooral de banden. Uiteraard tel ik dan sportwagens met enorme uitlaten even niet mee.”
Volgens de NSG leidt autoverkeer regelmatig tot klachten: “Als heel Nederland op een A-label zou rijden, dan veroorzaakt dat bij een half miljoen mensen minder geluidsoverlast.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.