Campagne ‘Kies de Beste Band’ mist doel: vaker gevaarlijke onderspanning op de weg
(Foto: VACO)

Campagne ‘Kies de Beste Band’ mist doel: vaker gevaarlijke onderspanning op de weg

Na evaluatie van de campagne ‘Kies de Beste Band’ blijkt het groeiende bewustzijn van bandenspanning bij consumenten weer in te zakken.

Het ministerie heeft onderzoeksbureau M+P opdracht gegeven om bij consumenten onderzoek te doen naar het bewustzijn rondom bandenspanning. Het doel van de campagne Kies de Beste Band (KdBB) was namelijk het verbeteren van de bandenspanning, door middel van publiekscampagnes. De ervaring van KdBB-partner stichting Band op Spanning (BOS) is dat bij zestig procent van de auto’s minimaal een band onderspanning heeft. Om erachter te komen of de campagne werkte is er in 2018 een 0-meting uitgevoerd. Daarna zijn er in de drie jaren daarna drie metingen voltooid.

Bij de eerste twee metingen zijn in totaal ruim duizend voertuigen gemeten in de overdekte parkeergarage van Ikea Amersfoort. De meest recente meetcampagne heeft dezelfde aanpak. Hieruit blijkt dat 63 procent van de gemeten voertuigen minimaal een band met onderspanning heeft.  Bij de 0-meting in 2018 was dit 52 procent, bij de eerste meting in 2019 47 procent en bij de tweede meting in 2020 was dat 64 procent. Het onderzoeksbureau stelt dat er tussen de eerste twee metingen een verbetering te zien. Daarentegen zakte dit weer in bij de derde meting, twee jaar geleden.

Gevaarlijke onderspanning

Een onderspanning van 0,5 bar of meer is volgens het ministerie een gevaarlijke onderspanning. Juist voor deze groep voertuigen was de campagne het belangrijkst. Van de gemeten auto’s heeft 22 procent een of meer banden met een gevaarlijke onderspanning. Dit percentage is hoger dan de vijftien procent van 2018 en respectievelijk twaalf procent van 2019. Het ligt echter in lijn met het resultaat uit 2020: toen had twintig procent van de voertuigen tenminste een band met gevaarlijke onderspanning.

Volgens het onderzoeksbureau zijn de oorzaken van deze cijfers niet geheel duidelijk. Daarentegen noemt het bedrijf wel het stijgen en dalen van de temperatuur als mogelijkheden. Daarnaast is ook het automatische spanningsverlies door de tijd als boosdoener aan te wijzen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.