Grote markt voor uit banden teruggewonnen koolstof
Foto: Shutterstock

Grote markt voor uit banden teruggewonnen koolstof

Michelin en Bridgestone schatten de markt voor uit banden teruggewonnen koolstofzwart (recovered carbon black) tegen 2030 op zeker 1 miljoen ton. Op dit moment maken de specificaties voor teruggewonnen koolstof hergebruik als traditionele koolstof nog onmogelijk. Maar de voortdurende ontwikkeling van recycle technologie kan leiden tot een drastische groei van de vraag in de komende jaren.

Dat hebben vertegenwoordigers van beide bandenbedrijven laten weten tijdens de Smithers Recovered Carbon Black Conference in Berlijn. Michelin en Bridgestone hebben beide als doel gesteld dat al hun banden in 2050 uit 100 procent duurzaam materiaal moeten bestaan. De capaciteit om teruggewonnen koolstof te produceren dat voldoet aan de specificaties van de fabrikanten is op dit moment nog beperkt vergeleken met de totale koolstof markt. De komende jaren kan dat beeld echter veranderen, zo werd op de conferentie gemeld.

Michelin en Bridgestone kondigden precies een jaar geleden aan dat ze het gebruik van teruggewonnen koolstof in nieuwe banden willen opvoeren en daarmee meer gebruik maken van de milieuvoordelen van dit duurzamere materiaal. De bandenbedrijven nodigden bij die gelegenheid andere partijen in de banden- en rubberindustrie uit mee te doen ‘op deze reis naar circulair materiaalgebruik’. Ze streven daarbij naar een coalitie van bandenfabrikanten, leveranciers van koolstofzwart, technologie startups en andere partners in de sector.

Jaarlijks bereiken rond een miljard banden in de wereld het einde van hun werkzame leven. “Vandaag de dag wordt minder dan één procent van alle koolstofzwart-materiaal van afgedankte banden gebruikt in de productie van nieuwe banden doordat de leveringsketen voor het terugwonnen en hergebruiken ervan ingewikkeld is. Teruggewonnen koolstofzwart biedt de kans om de afhankelijkheid van petrochemicaliën in de bandenindustrie terug te dringen door een deel van het traditionele koolstofzwart te vervangen door een duurzaam en circulair alternatief zonder af te doen aan de prestaties,’’ aldus Michelin en Bridgestone toendertijd in een gezamenlijke verklaring.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.