Bridgestone en Michelin geloven in gerecycled carbon black
(Foto: Shutterstock)

Bridgestone en Michelin geloven in gerecycled carbon black

Bridgestone en Michelin presenteren een gedeeld perspectief om het gebruik van teruggewonnen carbon black in banden te vergroten. De partijen geven op 22 november 2021 een gezamenlijke presentatie op de Smithers Recovered Carbon Black Conference in Amsterdam.

Volgens de Amerikaanse bandenpartner is op dit moment slechts één procent van de bij bandenproductie gebruikte carbon black gerecycled. Het merk stelt dat om dit cijfer omhoog te krijgen, de infrastructuur voor de terugwinning uit oude banden beter moet. De bandenindustrie kan door teruggewonnen carbon black te gebruiken ook minder afhankelijk van petrochemische producten zijn. Door teruggewonnen carbon black te gebruiken in de productie van nieuwe banden kan CO2-uitstoot tot wel 85 procent afnemen, stelt het bedrijf.

“Een toename van teruggewonnen carbon black in banden is essentieel in het realiseren van de visie van Bridgestone voor duurzame mobiliteit”, vertelt Jakob Ronsholt, vicepresident strategie van Bridgestone EMIA, in een persbericht. “Samen met Michelin en andere stakeholders kunnen we door dit initiatief het noodzakelijke momentum creëren, naar een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast maken we hiermee producten uit volledig hernieuwbare en duurzame materialen.”

Coalitie

Op de conferentie stellen de twee bedrijven een plan voor om het gebruik van teruggewonnen carbon black in nieuwe banden te vergroten. Bridgestone geeft aan dat samenwerking met stakeholders uit de banden- en rubberindustrie nodig is om dit doel te bereiken. Daarom proberen beide bandenmerken een coalitie te smeden van bandenfabrikanten, carbon black-leveranciers, pyrolyse-bedrijven en technologische startups. “Jarenlang werd gediscussieerd over de beperkingen en hindernissen die de rubberindustrie ervan weerhielden om teruggewonnen grondstoffen in significante hoeveelheden te gebruiken”, stelt Sander Vermeulen, vicepresident recycling bij Michelin. “Om de rubberindustrie meer circulair te maken moet het vermogen vergroot worden om teruggewonnen materialen te gebruiken. Ik ben verheugd dat Bridgestone onze partner is en onze visie deelt. Samen nodigen we daarom stakeholders in de hele rubberindustrie op om samen te werken rond de circulariteit van materialen.”

Als onderdeel van dit initiatief gaan Bridgestone en Michelin een position paper opstellen over de rol van de bandenindustrie in het bereiken van een circulaire economie. Later in 2022 geven de bedrijven een white paper uit met de technische vereisten. Hierin staan ook de kenmerken en voorgestelde oplossingen om het gebruik van teruggewonnen carbon black in nieuwe banden te vergroten.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.