Aandeel winterbanden stijgt: ‘Als iemand veel rijdt, hoort de bandenwissel erbij’
(Foto: Shutterstock)

Aandeel winterbanden stijgt: ‘Als iemand veel rijdt, hoort de bandenwissel erbij’

Het aantal autorijders dat afgelopen winter op winterbanden reed steeg voor het eerst in lange tijd, zo blijkt uit Kwikfit’s halfjaarlijkse onderzoek de ‘bandenmonitor’. Kwikfit constateert een stijging van 2,8 procentpunt in het ‘wegdekaandeel’ van winterbanden vergeleken met het voorjaar van 2023.

Het aandeel van de winterband is momenteel 20,4 procent. De laatste keer dat het aandeel van winterbanden steeg was vijf jaar geleden. Sindsdien is het aandeel van winterbanden zo goed als gehalveerd, van 34,9 procent in 2019 naar 17,6 in 2023.

De zomerband blijft het grootste wegdekaandeel hebben met 55,1 procent. Dat aandeel blijft wel net als voorgaande jaren dalen. Dit jaar constateert Kwikfit een daling van het wegdekaandeel zomerband van 2,9 procentpunt ten opzichte van het voorjaar van 2023.

Er deden in totaal 2.197 auto’s mee met het onderzoek.

Vierseizoenenband

Het aandeel van de vierseizoenenband nam 0,1 procentpunt toe tot 24,5 procent, de kleinste stijging in vijf jaar tijd. Uit de bandenmonitor van het voorjaar van 2023 bleek juist dat de vierseizoenenband de winterband verdrong. “Het wegdekaandeel van de vierseizoenenbanden is met een aandeel van bijna 25 procent, de afgelopen winter stabiel gebleven”, Arjan van der Meer, marketing directeur bij Kwikfit. “Daarintegen steeg voor velen onverwacht het aandeel van de winterbanden. We zien met name dat de zakelijke rijders trouw zijn aan de winterband.”

“Dat de zomerbanden dan ook aandeel inleveren is logisch, maar op zichzelf is dat goed nieuws. Het betekent dat de consument, zowel zakelijk als particulier, toch meer met rijveiligheid bezig is”, aldus Van der Meer.

Geen verrassing

Dat de winterband een comeback maakt is juist niet verrassend, zo stelt directeur van ABC Banden & Autoservice William van Driesten. “De tendens is natuurlijk jarenlang geweest dat de vierseizoenenband de positie van de zomerband overneemt. Maar de winterbandenrijder, die ging niet vaak over op vierseizoenenbanden.”

Het verbaast Van Driesten daarom niet dat winterbanden populair blijven. “Je ziet toch duidelijk dat de winterband het qua veiligheid en duurzaamheid aanzienlijk beter doet dan een vierseizoenenband.”

Hij is van mening dat het  kostenplaatje ongeveer hetzelfde is voor de klant. “Bij de vierseizoenenband zie je ook dat die eerder slijt. De vervangingsmarkt is bij die band sneller. Iemand die veilig wil rijden, die zegt eerder: de bandenvervanging hoort er gewoon bij.”

Bandenvervanging

Eerder maakte Van Driesten zich zorgen over de wachttijden voor klanten bij bandenvervangingen. Hij verwachtte dat veel mensen door de coronapandemie hun bandenvervangingmomenten hadden uitgesteld. Hij bereidde zijn vestigingen voor op een run op bandenvervangingen.

Van Driesten speelde met onder meer de overname van Profile Nijkerk in op die mogelijke run. “Maar eigenlijk viel het allemaal best mee. Onze wachtlijst zit nu gemiddeld op twee à drie weken voor de bandenwissel.”

Volgens Van Driesten kon hij mede dankzij uitzendbureau Flexfitters op tijd seizoensgebonden personeel vinden die aan de slag konden gaan met de bandenvervangingen.

Zakelijke leaserijders

Van Driesten ziet veel zakelijke rijders rijden op winterbanden, maar gelooft dat ook particulieren steeds vaker op winterbanden rijden. Volgens hem ligt het ook aan uit welk segment de auto komt en hoeveel kilometers er mee wordt gereden.

“Je ziet dat als iemand veel kilometers rijdt, dan toch in de winter kiest voor het extra veilig rijden dat je krijgt met een winterband. Dat geldt voor zowel de particuliere rijder als de leaserijder.”

Toch nuanceert Van Driesten de stagnatie van de vierseizoenenband enigszins. “Het kan ook zomaar zijn dat de vierseizoenenband alsnog weer doortrekt.” Maar het liefste ziet Van Driesten zijn klanten twee keer in het jaar weer terug in zijn zaak. “Het contact met de klant is toch wel het leuke aan het vak”, aldus Van Driesten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.