ABC Banden lijft Profile Nijkerk in: ‘Één plus één is niet altijd twee’
De vestiging in Bunschoten-Spakenburg (Foto: ABC Banden & Autoservice)

ABC Banden lijft Profile Nijkerk in: ‘Één plus één is niet altijd twee’

Per 1 augustus wordt Profile Nijkerk onderdeel van ABC Banden & Autoservice. Met de overname wil ABC Banden zijn dekking in de regio vergroten. “En kunnen we meer synergie realiseren”, zegt eigenaar William van Driesten. 

Volgens Van Driesten is Nijkerk een geschikte locatie om uit te breiden doordat het dicht bij Profile Amersfoort zit, waar hij ook eigenaar van is. De overname is volgens hem wel ‘spannend’. “Het is een uitdaging om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Daar zijn we nu dagelijks druk mee bezig.” Van Driesten laat weten dat de huidige werknemers bij Profile Nijkerk werkzaam blijven.

De uitbreiding

Voor Van Driesten is het zijn vijfde bandenbedrijf. Van Driesten was eigenlijk van plan om het wat rustiger aan te gaan doen. Waarom dan toch deze overname? “Die vraag stelde mijn vrouw mij ook. Maar voor mij blijft het ondernemen te leuk en ook het bezig zijn met mensen. Het lag voor de hand om deze vestiging erbij te nemen.”

Volgens Van Driesten heeft het hebben van twee dichtbij elkaar gelegen vestigingen grote voordelen. “Het komt de kwaliteit van beide vestigingen ten goede. Maar dat komt niet vanzelf. Één plus één is niet altijd twee in onze business dus we moeten er hard voor werken.”

Stagnatie van banden

De bandenmarkt staat sinds de coronapandemie onder druk. Volgens Van Driesten komt dit door de populariteit van vierseizoenenbanden. “Een klant die vijfduizend kilometer per jaar rijdt, gaat voor een vierseizoenenband. En dat wordt versterkt door het ontbreken van een strenge winter.” Toch verwacht hij dat er kentering aanstaande is. “Een vierseizoenenband slijt meer, waardoor hij sneller niet meer voldoet aan de winterse omstandigheden.” Van Driesten hoopt wel op voldoende spreiding. Hij roept de Vaco op om mensen, ook als ze een vierseizoenenband onder de auto hebben, te stimuleren deze tijdig te vervangen: “Het gebeurt dat in november plotseling allemaal klanten zich tegelijk melden, dan kunnen we ze niet optimaal bedienen en worden klanten soms pas in december geholpen.”

Door de overname van Profile Nijkerk wordt het voor ABC Banden gemakkelijker om te anticiperen op een grotere of piekvraag, stelt Van Driesten. “We kunnen nu doorpakken.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.