Yokohama ziet winst licht dalen
(Foto: Shutterstock)

Yokohama ziet winst licht dalen

Yokohama Rubber Co heeft in het eerste kwartaal een operationele winst geboekt van 89 miljoen euro, dat is 2,4 procent minder dan een jaar eerder. De omzet ging wel met ruim 10 procent omhoog naar een record bedrag van 1,38 miljard euro. 

Die omzetgroei is te danken aan het succesvol marketen van banden met een hoge toegevoegde waarde van onder meer de merken Advan en Geolander, aldus het kwartaalbericht van het bedrijf.

Daarnaast heeft ook de Japanse bandenfabrikant de prijzen verder verhoogd terwijl de verzwakking van de yen eveneens een rol speelde. ‘De opbrengsten in de bandenbusiness weerspiegelen stijgingen van de grondstoffenprijzen, logistieke kosten en energiekosten en een lager productievolume bij de autofabrikanten door de chiptekorten.’

Bij originele plaatsingen kon Yokohama nieuwe modellen ‘binnenhalen’ in Japan en Noord-Amerika. Ook de vervangingsmarkt deed het goed. Bij off-highway (OHT) banden liepen de verkopen wel terug. 

Strategie bijgewerkt

Het Japanse bedrijf heeft de vooruitzichten voor het lopende boekjaar opwaarts bijgesteld nu de acquisitie van Trelleborg Wheel Systems recent is afgerond. Ook die overname past in de strategie om de positie in het OHT segment verder te versterken, deelt het bedrijf nog mee. 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.