Samenwerking Profile en Pirelli ‘onvermijdelijk’
Menno Kuipers (L.) en Robin Verheijen (R.)(Foto: Marcel Cazemier)

Samenwerking Profile en Pirelli ‘onvermijdelijk’

Banden krijgen steeds strengere eisen waar ze aan moeten voldoen. De rolweerstand en de geluidsproductie worden steeds belangrijker. Auto’s zijn door elektrische aandrijflijnen steeds zwaarder en ze trekken harder op. Nauwe samenwerkingen tussen bandenformules, grossiers en fabrikanten is daarom onvermijdelijk, zo stelt Robin Verheijen, business development manager bij Pirelli.

“Er zijn veel verschillende banden met elk hun eigen homologatie-eisen. Deze banden worden vaak samen ontwikkeld met autofabrikanten”, stelt Verheijen in de oliebollenspecial van Automotive. “De samenwerking met specialisten, zoals Profile, is erg belangrijk voor ons qua distributie. We proberen zoveel mogelijk types op voorraad te hebben vanuit ons hoofdkantoor. Partners spelen een belangrijke rol bij de levering.”

De samenwerking met Profile bestempelen zowel de bandenformule als Pirelli als ‘een goede match’. Dat komt doordat beide partijen zich richten op een ‘hoger deel van de markt dan fastfitters’. “Profile richt zich op het zakelijke segment waar nieuwe auto’s veelal worden ingezet”, zegt Menno Kuipers, directeur Car Profile Benelux.

Volgens Kuipers heeft Profile ook een ‘belangrijke’ rol bij het verbeteren van het milieu. “We kijken samen met fabrikanten hoe we in de gehele keten de CO2-emissie kunnen verlagen. Niet alleen bij de productie van banden, maar ook in de logistiek.” En dat is nodig, aangezien zwaardere banden ook steeds meer slijten. De ‘juiste band’ kan energie besparen. “Een EV is een stuk zwaarder, het bandengeluid is prominenter aanwezig en daarnaast kan een band met een lage rolweerstand de actieradius met ongeveer 5 procent verhogen”, zegt Kuipers.

Compromis

Toch moet er volgens Verheijen altijd gezocht worden naar een ‘gulden middenweg’. Volgens hem hebben zaken als veiligheid, geluidscomfort en rolweerstand doelconflicten. “Bij banden is het altijd zoeken naar een compromis. Je ziet dat banden steeds breder worden, en dat betekent onherroepelijk een hogere rolweerstand”, zegt Verheijen.

EV-banden onder EV’s zorgt voor minder slijtage en meer veiligheid dan als er onder een EV reguliere banden zitten. Volgens Kuipers beseft niet iedereen zich wat voor voordelen zich dat met zich meedraagt. “Wij zien vaak dat een iets hogere investering bij aanschaf van nieuwe banden zich makkelijk terugverdient. Is het niet qua veiligheid en rijcomfort, dan wel qua actieradius”, aldus Kuipers.

Verheijen noemt in de oliebollenspecial nog een aspect dat naast het vinden van de ‘juiste band’ een waardevolle factor is. “De professionele montage ervan is ook belangrijk”, aldus Verheijen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.