Nog veel groeipotentie voor winterbandenmarkt

Nog veel groeipotentie voor winterbandenmarkt

Ondanks dat dit jaar wordt verwacht dat een record aantal Nederlanders voor hun auto zal overstappen van zomer- naar winterbanden, is er in de markt voor winterbanden nog veel groeipotentie. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MotivAction.
Volgens dit onderzoeksbureau zou 86 procent van de consumenten in de herfst liever overschakelen op winterbanden, maar doet dat niet vanwege kosten, leeftijd van de auto of het geringe aantal kilometers. Het gebruik van winterbanden werd in 2011 nog ingeschat op ‘slechts’ 31 procent van alle automobilisten. De verwachting is dat de komende twee jaar meer dan 50 procent van het particuliere en zakelijke wagenpark in de herfst overstapt op winterbanden.
Redenen voor deze groei zouden zijn een aanzienlijk lagere schadelast en wetgeving in ons omringende landen (na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland nu ook Luxemburg) zijn mede van invloed op de toename. In Duitsland wisselt bijna 90 procent van de auto’s met de seizoenen van banden. Verzekeraars geven dit winterseizoen voor het eerst korting op het gebruik van winterbanden. Verder stellen steeds meer werkgevers het gebruik van winterbanden verplicht voor werknemers met een auto van de zaak.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.