Michelin verkocht minder banden in 2023
(Foto: Shutterstock)

Michelin verkocht minder banden in 2023

Michelin verkocht afgelopen jaar 4,7 procent minder banden dan in 2022. Dat kwam mede door de focus op segmenten die een hogere waarde opleveren, met name 18 inch of groter. Bij eerste plaatsingen (OEM) was wel sprake van groei maar bij de vervangingsbanden was sprake van ‘het massaal afbouwen van voorraden dat nu als afgerond wordt beschouwd’, zo meldt het Franse bedrijf in een persbericht.

Door hogere prijzen en een gunstiger productenmix kon de omzet wel met 2 procent worden opgevoerd naar 28,3 miljard euro. Dat prijseffect was groter doordat in 2022 doorgevoerde verhogingen nu volledig doortelden.

Bij de niet-banden activiteiten namen de verkopen met 10 procent toe naar 146 miljoen euro. Michelin boekte een nettowinst van bijna 2 miljard euro. Het bandenbedrijf telde eind vorig jaar wereldwijd 132.500 werknemers.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.