Bridgestone verkoopt meer premium-banden
(Foto: Shutterstock)

Bridgestone verkoopt meer premium-banden

Bridgestone heeft afgelopen jaar meer premium-banden verkocht dan in 2022. Aan de andere kant liepen de verkopen van vrachtauto- en busbanden vooral in de tweede helft van het jaar sterk terug. De omzet steeg met 5 procent naar 26,6 miljard euro terwijl het bedrijf de operationele winst met 9 procent kon opvoeren naar bijna 2.7 miljard euro. In het vierde kwartaal kwam de nettowinst echter wel bijna 60 procent lager uit dan een jaar eerder.

De Japanse bandenfabrikant wil zich nog meer richten op het premium-segment, met name het merk Enliten. Ook zal meer worden geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling, in strategische samenwerking met partnerbedrijven en in versterking van het management. Aan de andere kant moet ook Bridgestone bezuinigen, meldt het bedrijf in het financiële jaaroverzicht.

Voor 2024 voorziet Bridgestone wel problemen bij zowel de bandenhandel in Europa als bij de eerste plaatsingen bij autofabrikanten. Verdere prijsverhogingen worden daarbij niet uitgesloten. Over de hele linie gezien blijft Bridgestone echter wel voorzichtig optimistisch gestemd over de toekomstige groeimogelijkheden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.