Apollo Vredestein lanceert nieuwe allseason EV-band
Foto: Apollo Tyres

Apollo Vredestein lanceert nieuwe allseason EV-band

Apollo Tyres heeft de Vredestein Quatrac Pro EV geïntroduceerd, de eerste allseason band in Europa die speciaal is ontwikkeld voor elektrische auto’s en hybrides. De nieuwe band is vanaf volgende maand verkrijgbaar bij bandendealers en -distributeurs, in eerste instantie in zeven maten voor velgen van 18- en 19-inch, en vanaf volgend jaar in 12 extra maten – waaronder in 17- en 20-inch.

Het Indiaas/Nederlandse bandenbedrijf heeft veel onderzoek en ontwikkeling gedaan om ervoor te zorgen dat de band bijdraagt aan de algehele efficiëntie van het voertuig om een zo groot mogelijke actieradius te bereiken. De rolweerstand is 15 procent lager dan die van de best presterende allseason niet-EV-band van Vredestein, dankzij een zorgvuldig geoptimaliseerde mix van polymeren van de vierde generatie en ‘slimme’ silica voor het loopvlak, velgkussen en karkas. De efficiëntie van de auto wordt ook verbeterd door de gewichtsbesparende constructie van de band, met dunnere zijwanden, een lagere hielvulstrook en lichtere materialen voor de gordel en het karkas. Dat maakt het bedrijf bekend in een persbericht.

Een uitgebreid wereldwijd R&D-programma wijst uit dat de nieuwe band een superieure stabiliteit in bochten biedt en een verbetering van 6 procent in rijeigenschappen in vergelijking met andere allseason banden. De band is ideaal om het hoge koppel en het hogere voertuiggewicht, typisch voor moderne EV’s, aan te kunnen. De rijeigenschappen van de Quatrac Pro EV zijn verbeterd door een nieuw asymmetrisch profielontwerp, stijvere loopvlakblokken en een robuuste constructie,’ laat Apollo Tyres weten in een persbericht.

“Three Peak Mountain Showflake’

De nieuwe EV-band is voorzien van het symbool ‘Three Peak Mountain Snowflake’ op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd. De lamellen zijn dieper dan normaal voor een allseason-band, zodat de loopvlakblokken gecontroleerd kunnen bewegen en de grip en tractie in de sneeuw gedurende de gehele levensduur verbeteren. Het hoge silicagehalte in het loopvlak, in combinatie met stijvere blokken en onderling verbonden ‘bruggen’ op de schouders, zorgt voor een hoog remvermogen op nat en droog wegdek. Dit laatste is 4 procent beter dan bij de gelijkwaardige allseason-band van Vredestein voor niet-EV’s, aldus de bandenproducent.

Bij het ontwerpen van de Vredestein Quatrac Pro EV heeft de R&D-divisie van Apollo Tyres rekening gehouden met zowel de benodigde energie als de koolstof die tijdens de productie zou worden uitgestoten. De nieuwe Quatrac Pro EV is vergeleken met reguliere allseason-banden 17 procent minder belastend voor het milieu (gemeten als Global Warming Potential van CO2), wat bijdraagt aan een lagere CO2-impact over de hele levensduur.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.