Zedu-1: emissievrij rijden met stofzuigerwielen
(Foto: HWA)

Zedu-1: emissievrij rijden met stofzuigerwielen

HWA, het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR) en het ministerie van Economie van Baden-Württemberg hebben samen de Zedu-1 gepresenteerd.  De naam staat voor Zero Emission Drive Unit – Generation 1, en moet een nagenoeg emissievrije mobiliteit realiseren. De auto heeft bijvoorbeeld interne, gesloten remmen en een afzuigsysteem voor fijnstof en bandendeeltjes.

Bij elektrische auto’s zijn niet meer de motoren, maar juist de banden de grootste oorzaak van de uitstoot van vervuilende deeltjes. Volgens autobedrijf HWA is de slijtage van remmen en banden verantwoordelijk voor 60 tot 70 procent van de fijnstofvervuiling in het wegverkeer.

Om verspreiding van deze deeltjes tegen te gaan heeft de Zedu zijn remmen in de auto zelf gemonteerd, als onderdeel van een eenheid die verder bestaat uit de e-motor en de transmissie. Deze gesloten unit maakt het mogelijk om eventuele remdeeltjes die in het oliecircuit ontstaan op te vangen en vervolgens te filteren. Het verplaatsen van de remmen is mogelijk dankzij het hogere percentage energieterugwinning bij het remmen. Bij elektrische voertuigen is hierdoor een steeds kleinere hoeveelheid mechanische remenergie nodig om te stoppen. De rem in de Zedu is een meerschijfsrem die met een brake-by-wire-systeem werkt. Afhankelijk van de rijsituatie beslist de voertuigregeleenheid op basis van de rempedaalkracht tussen elektrisch en mechanisch remmen. Een voldoende grote mechanische rem is in de eerste plaats nodig om veiligheidsredenen, voor het geval de elektrische rem zou uitvallen.

Stofzuigerwielen

De verplaatsing van de rem naar het binnenste van de auto maakt ook de weg vrij voor een andere technische oplossing. De inkapseling van de wielen zorgt voor een nog verdere vermindering van de uitstoot van bandendeeltjes. Hierbij gebruikt het prototype-auto een combinatie van aerodynamische effecten die optreden tijdens het rijden en een actieve afzuiging van deeltjes achter het wielcontact. Hierdoor is het mogelijk om tijdens het rijden deeltjes te ‘verzamelen’. Een ventilatoreenheid aan de voorkant van de auto, die varieert in prestaties afhankelijk van de rijsnelheid, zuigt de deeltjes af. Daarna voert hij ze door het meertrapsfilter dat in het ventilatorhuis is geïntegreerd. De gereinigde lucht wordt vervolgens vanuit de auto in de omgevingslucht afgegeven.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.