Banden schuldig aan helft fijnstof-uitstoot
(Foto: Shutterstock)

Banden schuldig aan helft fijnstof-uitstoot

Ademe stelt dat meer dan de helft van de fijne deeltjes die auto’s uitstoten niet meer uit de uitlaat komen. Het officiële Franse agentschap voor milieu- en energiebeheer legt in een nieuw onderzoek een grotere verantwoordelijkheid bij banden- en remmenslijtage.

Het onderzoek is in Frankrijk uitgevoerd en stelt dat EV’s en auto’s met verbrandingsmotoren bijna even veel deeltjes uitstoten. Bij moderne auto’s zijn de roetfilters zo effectief geworden, dat de meeste fijnstof-uitstoot bij ICE-auto’s van banden- en remmenslijtage komt. Het agentschap merkt wel op dat uit de uitlaat nog steeds stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen komen. De elektrische auto’s hebben geen uitlaat om mee uit te stoten en hebben dus ook deze problematiek niet. Daarentegen leggen ze, vanwege hun hogere gewicht, meer druk op de banden en die slijten daardoor sneller.

Dankzij regeneratief remmen stoten EV’s ook minder deeltjes van het remsysteem uit dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Het onderzoek laat zien dat drie procent van de fijnstof-deeltjes bij EV’s van het remsysteem komt. ICE-voertuigen stoten daarentegen een kwart van hun fijnstof bij het remmen uit. Toch zijn EV’s zwaarder en hebben grotere banden nodig. Het onderzoek stelt daarom dat 61 procent van het fijnstof bij EV’s hier vandaan komt. Bij auto’s met verbrandingsmotoren ligt dit percentage op 47 procent. Het agentschap besluit de studie door te stellen dat de totale uitstoot van fijnstof uit voertuigen niet langer afneemt als er geen regelgeving komt voor de uitstoot van remmen of banden.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.