Nieuwe driejarenplan Yokohama: meer focus op off-highway banden
(Foto: Shutterstock)

Nieuwe driejarenplan Yokohama: meer focus op off-highway banden

Yokohama zet de laatste tijd meer in op winstgevende off-highway banden (OHT) om minder afhankelijk te zijn van consumentenbanden. De verhouding tussen die productiegroepen is nu 1 op 1 terwijl dat voorheen 3 op 2 ten gunste van de consumentenbanden was. Dat meldt Yokohama in een aankondiging over het nieuwe managementplan voor de jaren 2024 tot en met 2026.

Op de markt voor consumentenbanden zijn de laatste jaren lage-kosten/lage-prijzen fabrikanten opgekomen, signaleert Yokohama. Zij konden hun marktaandeel opvoeren. In antwoord daarop richt Yokohama zich meer op banden met een hogere toegevoegde waarde om de winstgevendheid in dit segment op te voeren. Bovendien wil de Japanse fabrikant door kostenbesparingen en een hogere efficiëntie in zijn fabrieken concurrerend blijven met aanbieders uit lage lonen landen. In dat kader wil Yokohama ook proberen een groter aandeel te verwerven bij eerste plaatsingen voor premium-auto’s.

Op de markt voor vrachtauto- en bussenbanden doet zich een soortgelijke ontwikkeling voor. Dat wordt echter afgeremd door antidumping-maatregelen en acties tegen vervalsingen in zowel Europa als de VS. Yokohama wil zijn verkooppositie in dit segment versterken in landen en regio’s waar die maatregelen van de overheid succes afwerpen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.