Vraag naar banden stort in

Vraag naar banden stort in

De vraag naar banden is in januari 2009 wereldwijd met 35% gedaald. Dit melden buitenlandse bronnen op basis van producentencijfers. Deze cijfers laten een gigantische val van 50% zien in de OEM-vraag. De vraag naar vervangingsbanden daalde volgens deze bronnen met 20%. Analisten van de Deutsche Bank wijzen erop dat de cijfers de slechtste waren in 30 jaar. In 1991 was er nog een val van 3,5% val in 1991 en in het 4e kwartaal 2008 van een 16%. Volgens de analisten is de huidige teruggang het gevolg van een 5% lager kilometrage van automobilisten die hun aankoop van banden vooruitschuiven. Tevens verminderen dealers hun voorraad. De ineenstorting van de markt is te zien in de segmenten van truck- en personenautobanden in zowel Europa als Amerika. Alleen in China is er nog een groei.

Dit bericht heeft 0 reacties

  1. Mike Kattenberg

    Beetje tegenstrijdige berichten, want vandaag in Autokompas staat onderstaand artikel…
    Bandenverkoop stijgt
    4 Maart 2009
    Het gaat goed met de bandenverkoop in Nederland. In januari 2009 werden 723.000 nieuwe banden gemonteerd, wat er 6000 meer waren dan in januari 2008. Ook februari lijkt dit jaar een betere maand te worden. Uit voorlopige cijfers van Band & Milieu blijkt dat er bjna 600.000 verkocht zijn, tegenover 557.000 vorig jaar in februari.
    De stijging in de bandenverkoop kondigde zich eind 2008 al aan, want in december werden 706.000 nieuwe banden gemonteerde, tegenover 575.000 in december 2007. Deze verkooppiek was vooral te danken aan het koude weer, waardoor er ineens een run op winterbanden ontstond.
    Een bandenverkoper uit Brabant.

  2. court-jan

    Auto Kompas beperkt zich tot de vervangingsverkoop van banden in Nederland, terwijl het artikel op Bandenportaal.nl juist gaat over de verkoop van OE- en vervangingsbanden in Europa. Hieruit blijkt dus dat er behoorlijke verschillen zijn!

  3. Peter

    Het enige wat ik op deze manier van berichtgeving kan zeggen is dat ik het jammer vind dat alle (!) media de komende periode pikzwart afschilderen.
    Alle koppen in alle kranten zijn negatief om vervolgens af te zwakken middels regels tussendoor.
    Maar de toon is inmiddels wel gezet en de consument blijft op de centen zitten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.