Steeds minder auto’s met volwaardig reservewiel

Steeds minder auto’s met volwaardig reservewiel

Steeds meer nieuwe auto’s worden af fabriek geleverd zonder volwaardig reservewiel. Dit meldt de Belgische mobiliteitsclub VAB naar aanleiding van onderzoek bij 18 autofabrikanten op het Autosalon van Brussel. Hieruit bleek dat 4 op de 5 nieuwe auto’s geen volwaardig reservewiel meer heeft. Deze hebben nog een thuiskomertje (21%) of een alternatief hulpmiddel (39%). “Deze oplossing legt echter sterke beperkingen op aan de maximum snelheid, het aantal af te leggen kilometers en wegligging”, aldus VAB. “Het toont aan dat de alternatieven voor een volwaardig reservewiel oprukken.” Drie jaar geleden hadden slechts twee op de vijf nieuwe auto’s geen volwaardig reservewiel.
Met het achterwege laten van een volwaardig reservewiel winnen de autofabrikanten gewicht en drukken ze de kosten. Maar ook het thuiskomertje wordt steeds minder populair onder de autofabrikanten, aldus d VAB. “Het zijn vooral de reparatiekits die aan een opmars begonnen zijn. Met zo’n kit kan een gat in een band gedicht worden door een chemisch vulmiddel via het ventiel in de band te spuiten. VAB benadrukt echter dat zo’n reparatiekit in de helft van de gevallen geen oplossing biedt, aangezien het vulmiddel alleen werkt bij kleinere lekkages.”
VAB adviseert haar leden daarom te kiezen voor een volwaardig reservewiel: “Bij 51 procent van de nieuwe wagens kan een volwaardig reservewiel immers wel nog als optie worden genomen worden, zij het tegen een meerprijs van gemiddeld 84 euro.”

Dit bericht heeft 0 reacties

  1. paul

    Als de ANWB nu gewoon een universeel reservewiel bij zich heeft, dan kan in de auto alleen een compacte adapter worden meegenomen. Dát scheelt een hoop ruimte én biedt altijd een reservewiel indien nodig.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.