Schokdempers gaan energie opwekken

Schokdempers gaan energie opwekken

Schokdempers energieAls het aan Audi ligt gaat straks ook de wielophanging een belangrijke rol spelen in het opwekken van energie.

Prototype
Het merk werkt hiervoor aan een prototype met de naam ‘eROT’, waarbij elektromechanische rotatiedempers de huidige hydraulische schokdempers vervangen. Elk gat in de weg en elke hobbel wekt kinetische energie op. De huidige schokdempers absorberen de kinetische energie, maar het eROT-systeem kan deze omzetten in elektriciteit. Hiermee werd tijdens tests op Duitse wegen gemiddeld 100 tot 150 watt stroom. Onder gemiddelde rijomstandigheden komt dit neer op een CO2-besparing van maximaal drie gram per kilometer.

Testresultaten
De eerste testresultaten van de eROT-technologie zijn veelbelovend, dus de toepassing ervan in toekomstige productiemodellen van Audi is zeker denkbaar. Een vereiste hiervoor is de toepassing van de 48 volt accu, die een belangrijk onderdeel vormt van Audi’s elektrificatiestrategie. In de voor 2017 geplande volgende generatie zal het 48 volt-systeem het voornaamste elektrische systeem in nieuwe Audi-modellen vormen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.