Samenwerking First Stop en BandenProf: ‘Bij regen of hagel, dé paraplu die de bandenspecialist beschermt’
(Foto: First Stop)

Samenwerking First Stop en BandenProf: ‘Bij regen of hagel, dé paraplu die de bandenspecialist beschermt’

First Stop, dochterbedrijf van Bridgestone, gaat samenwerken met BandenProf. De bedoeling van de samenwerking is om kennis te delen, en om een totaalpakket aan diensten aan de eindklant te kunnen bieden.

Beide bedrijven gaan de komende jaren de integratie van de activiteiten voorbereiden. Het doel is om de integratie in 2026 helemaal rond te hebben. Met de samenwerking heeft First Stop een nationale dekking van de bandenmarkt. Ook wil First Stop met de samenwerking zichzelf en BandenProf voorbereiden op meer aftersalesactiveiten.

Wim Reijmerink, oprichter van BandenProf, zegt: “First Stop heeft niet de infrastructuur die wij de laatste jaren opgebouwd hebben.” Bandenprof gebruikt een software waardoor een onafhankelijke bandenspecialist snel de klantgegevens van een leaserijder kan inladen. “Op het moment dat een bandenspecialist een opdracht krijgt van een leasemaatschappij, dan is alles geautomatiseerd.”

Van de vier partijen die actief (naast BandenProf zijn dat Profile, Euromaster en KwikFit) is BandenProf volgens Reijmerink de kleinste bandenserviceketen op de zakelijke markt. “Door onze reputatie en werkwijze vielen wij op bij grotere bedrijven. Lange tijd zijn we daarbij weggebleven totdat First Stop aan de deur klopte.”

Voordelen voor beide partijen

Volgens Reijmerink is voor BandenProf het grootste voordeel dat het bedrijf gebruik kan maken van de schaalgrootte van een internationaal concern. “Nu kunnen we onder andere uitgestelde betalingen voor de consument faciliteren en gebruik maken van duidelijke marketingplannen. Het geeft ons meer slagkracht.”

Ook gelooft hij dat de samenwerking tussen BandenProf en First Stop de zelfstandige bandenspecialist kan ondersteunen bij complexe situaties. Zoals trainingen bij de elektrificatie van de voertuigen. “Wij zijn een soort van paraplu. Wij beschermen de bandenretailer bij regen en zonneschijn. Of er nou hagelstenen vallen of hoge temperaturen zijn, onze paraplu moet hen beschermen.”

Door de hogere mate van specialisatie binnen de bandenmarkt is er een hogere vraag voor uitgebreide service. Naast het feit dat BandenProf gebruik kan maken van de marketingplannen, kan het bedrijf nu ook volledige, kostenloze, garanties bieden op Bridgestone-banden. “Als een band binnen twee jaar stuk gereden wordt, dan krijgt de klant deze gewoon vergoed”, aldus Reijmerink. Voorheen was dit niet mogelijk.

Een ‘strategische zet’ voor First Stop

Dimitri Goethals, business development manager Benelux bij First Stop, is te spreken over de samenwerking. “We willen ons netwerk versterken en het klaarmaken voor de toekomst. Ook willen we nationale dekking krijgen.” Hij ziet het als een ‘strategische zet’ om permanent aanwezig te zijn op de Nederlandse bandenmarkt.

“BandenProf is een netwerk met een grote dekking. Ze hebben veel ervaring op het gebied van leasing en hebben daarin veel contacten. Qua marketing zijn wij weer sterk.” Volgens hem krijgt BandenProf volledige ondersteuning en ontzorging vanuit Bridgestone. “Zij kunnen dan via één kanaal alles terugvinden. Wij bieden retailers de mogelijkheid om hun lokale marketing over te nemen waaronder ook hun sociale media. Ook krijgen ze coaching, opleidingen etc.”

Volgens Goethals is dat nodig omdat de bandenmarkt snel verandert. “Met deze samenwerking zijn wij er allebei beter op voorbereid”, aldus Goethals.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.