Pirelli brengt nieuwe sportband uit voor motoren
(Foto: Pirelli)

Pirelli brengt nieuwe sportband uit voor motoren

Pirelli brengt een nieuwe sportband voor motoren uit. De Diablo Rosso IV Corsa vertegenwoordigt een fellere versie van de Diablo Rosso IV supersportband.

De nieuwe Diablo heeft meer grip in droge omstandigheden ten opzichte van zijn voorganger, dankzij een gladder loopvlakontwerp. Dit vergroot de mechanische grip van de band. Het ontwerp heeft daarnaast een herhaling van centrale groeven en een gladder schoudergebied. In het middengebied moet de groep zijdelingse groeven voor richtingsstabiliteit en waterafvoer zorgen. De oriëntatie volgt ook de slijtagegolven en zorgt volgens de bandenmaker daardoor voor gelijkmatige slijtage.

De voorste band is verdeeld in drie gebieden en gebruikt twee verschillende compounds. De centrale riem heeft een Full Silica-verbinding die ongeveer 45 procent bedraagt. De zijkanten hebben daarentegen een zachtere compound, die ook Full Silica is. De achterste band is ook in drieën gesplitst en heeft twee verschillende compounds. Daarentegen heeft hij een schouder die gemaakt is van puur carbon black. Volgens Pirelli komt deze compound rechtsreeks van zijn raceactiviteiten.

Structuur

Het centrale gebied heeft een scherper profiel om leunen en snelle verandering van richting mogelijk te maken. In de laterale gebieden is de profielkromming daarentegen minder geaccentueerd om het contactoppervlak te vergroten. Voor- en achterbanden volgen een vergelijkbaar profielontwerp, waardoor een gebalanceerd en neutraal gedrag van de set mogelijk is.

Bij de nieuwe Diablo Rosso gebruikt Pirelli een race-afgeleide structuur met een nul-graden stalen riem. Hierdoor moet de band zich aan kunnen passen aan verschillende niveaus van stress zonder afbreuk te doen aan het comfort. Daarnaast moet het garanderen dat de band optimaal samenwerkt met de meest geavanceerde elektronische controlesystemen. De stijve koordtechnologie heeft structurele koorden die stijver zijn, maar daarnaast ook minder dichtheid bevatten. In vergelijking met een standaard sportband is dit volgens de bandemaker twintig procent lager. Hierdoor kunnen veranderingen in de compound ook meer verschil bij het rijden maken, zoals meer demping.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.