Pirelli vernieuwt zijn Scorpion-bandenlijn
(Foto: Pirelli)

Pirelli vernieuwt zijn Scorpion-bandenlijn

Pirelli vernieuwt zijn Scorpion-banden. De vernieuwde versie is bedoeld voor suv’s met een hoog zwaartepunt.

Volgens de bandenmaker is bij de ontwikkeling van de band vooral gekeken hoe de impact op het milieu zo laag mogelijk kon blijven. Daarom biedt de nieuwe Scorpion een lagere rolweerstand. Daarnaast zijn volgens het bedrijf de remafstanden verkort, is er meer grip en zorgt de betere voertuigstabiliteit voor een verminderd risico op aquaplaning. Door de lage rolweerstand vermindert de band ook het brandstofverbruik/batterijverbruik van auto’s. De Scorpion moet ook stiller zijn en gaat langer mee gaan, in vergelijking met de vorige generatie. Dit komt doordat Pirelli zowel nieuwe loopvlakcompounds, als nieuwe loopvlakpatronen gebruikt.

Naast de bovengenoemde verbeteringen biedt het bandenmerk ook verschillende opties aan klanten aan. Pirelli Noise Cancelling System (PNCS) moet het weggeluid in het voertuig verminderen. Daarnaast helpen Run Flat en Seal Inside bestuurders om door te reizen, zelfs na een lekke band.

Banden voor alle seizoenen

De zomerversie van de Scorpion heeft een nieuw asymmetrisch loopvlakpatroon. Hierdoor verbetert de stijfheid en vorm van de groeven. Dat moet weer resulteren in beter remgedrag op zowel droog als nat wegdek. Alle verschillende maten van de band vallen in de A- of B-klasse van het Europese bandenlabel qua rolweerstand. Ook zorgen een stijf profiel en nieuw ontworpen blokken voor betere remprestaties op verschillende wegdekken. Volgens Pirelli zeven procent beter dan zijn voorganger. Deze zomerversie is in Europa in 26 maten, van 18 tot 21 inch, beschikbaar.

De all-season-versie heeft daarentegen 33 maten van 17 tot 21 inch. Ook beschikt deze band over de 3PMSF-markering. Daarnaast behouden de V-gevormde groeven beter sneeuw en bieden hierdoor meer grip op besneeuwde ondergronden. Tijdens het rijden bij lage temperaturen blijven de lamellen in het loopvlakpatroon open om makkelijker op sneeuw te remmen. Echter sluiten dezelfde lamellen bij hogere temperaturen vanwege de 3D-lamellentechnologie van Pirelli.

De winterversie beschikt ook over ‘uitbreidbare’ lamellen met variabele geometrie. Hierdoor verandert zijn structuur van vorm afhankelijk van de slijtage. Dit gebeurt van een lineaire vorm naar een zigzag-patroon. Hierdoor vergroot zijn oppervlakte en effectiviteit. In vergelijking met zijn voorganger moet dit twintig procent meer bruikbare oppervlakte zijn.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.