Klapbanden belangrijke oorzaak vrachtwagenongevallen

Klapbanden belangrijke oorzaak vrachtwagenongevallen

Klapbanden zijn een belangrijke oorzaak van vrachtwagenongevallen op snelwegen. Dat blijkt uit het rapport ‘Vrachtwagenongevallen op snelwegen’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gepubliceerd. Andere oorzaken zijn verminderde alertheid, filestaartaanrijdingen en onduidelijkheid rond spitsstroken.
Per jaar vinden op de Nederlandse snelwegen gemiddeld duizend vrachtwagenongevallen plaats, waarbij circa 23 doden en 105 ernstig gewonden vallen. Bovendien zijn de slachtoffers meestal de andere weggebruikers. Dit was voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid aanleiding om een onderzoek te starten.
Veel chauffeurs denken dat na een klapband op het voorwiel een ongeval onvermijdelijk is. Verlies van controle over het voertuig kan de chauffeur echter voorkomen door bij een klapband de juiste handelingen te verrichten en niet meteen te remmen. Bovendien kunnen klapbanden voorkomen worden door de bandenspanning continu te monitoren.
Ook verminderde alertheid speelt aantoonbaar een rol bij 10 tot 25 procent van de ongevallen. Verminderde alertheid wordt veroorzaakt door vermoeidheid, bijvoorbeeld als gevolg van lange en onregelmatige rijtijden of slechte slaapkwaliteit. Daarnaast tonen matrixborden soms maximumsnelheden die afwijken van de werkelijk gereden snelheden. Bovendien ontbreekt duiding van de oorzaak van de snelheidsvermindering (file, wegwerkzaamheden, et cetera). Hierdoor kan het systeem verkeerde verwachtingen wekken, waardoor het risico op aanrijdingen groter wordt.
De onderzoeksraad beveelt aan dat de branche- en ondernemersorganisaties in de transportsector maatregelen moeten nemen die chauffeurs in staat stellen om veilig deel te nemen aan het verkeer. De minister van Infrastructuur en Milieu moet zorgen dat er voldoende vrachtwagenparkeerplaatsen zijn; dat verkeersveiligheid een verplicht onderdeel is van de nascholing van vrachtwagenchauffeurs; dat informatievoorziening boven de snelwegen verbetert en dat geen nieuwe spitsstroken aangelegd worden totdat duidelijk is bij welke verkeersintensiteit de spitsstrook een nadelig effect heeft op de verkeersveiligheid.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.