Goodyear zet Dunlop en Off-the-Road in de etalage
(Foto: Goodyear).

Goodyear zet Dunlop en Off-the-Road in de etalage

Goodyear zoekt in het kader van een groot transformatieplan strategische alternatieven voor het bandenmerk Dunlop en de Off-the-Road banden. Het bedrijf schat dat die beide onderdelen elk 700 miljoen dollar op kunnen brengen. Ook de chemische divisie gaat in de etalage, deelt Goodyear mee in een uitgebreid persbericht.

Goodyear wil in totaal 2 miljard dollar verdienen aan die ‘portefeuille optimalisering’. Daarnaast moeten kostenbesparingen vanaf eind 2025 1 miljard dollar per jaar opleveren en is een verdere efficientieslag in de Noord-Amerikaanse bandenbusiness nog eens ingetekend voor 300 miljoen dollar per jaar. Uiteindelijk moet de brutomarge door die acties verdubbelen naar 10 procent in 2025. Laatste doel is de schuldenlast te verminderen met 1,5 miljard dollar.

Het plan is opgesteld door een commissie van vijf leden van de Raad van Bestuur waarvan twee ‘commissarissen’ pas in juli dit jaar werden aangesteld. “De Review Committee onderzocht alle mogelijkheden voor een maximalisatie van de waarde en kwam met specifieke, gedetailleerde plannen voor het stroomlijnen van onze portefeuille, vergroten van de marges en versterken van de balans”, legt bestuursvoorzitter en ceo Richard J. Kramer uit.

Kramer heeft tegelijk aangekondigd volgend jaar op te willen stappen. Goodyear heeft een headhunter aangesteld die extern en intern naar een geschikte opvolger gaat zoeken. Het bandenbedrijf heeft eerder aangekondigd dat het in de Europa, Midden-Oosten, Afrika regio 1.200 banen gaat schrappen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.