De Luchtbrigade zet in op bandenspanningverdienmodel: ‘Tot wel 20% onderspanning’
Ondernemer Bram Dees meet de bandenspanning van een auto (Foto: De Luchtbrigade)

De Luchtbrigade zet in op bandenspanningverdienmodel: ‘Tot wel 20% onderspanning’

Een Nederlandse start-up, de Luchtbrigade, zet in op een verdienmodel in de bandenspanningmarkt. Dat wil de start-up doen met maandelijkse controles op de auto’s van fleetowners.

Mede-eigenaar Bram Dees spreekt over een ‘win-win situatie’.”Wij bieden bedrijven abonnementen voor periodieke bandenspanningcontroles. Daarvoor in de plaats besparen zij in de kosten van het onderhoud van hun auto’s.” Volgens Dees gaan de banden van wagenparken door de service langer mee en scheelt het in de CO2-uitstoot.

“Er is een overheidscampagne gaande die adviseert om elke twee maanden bandenspanning te meten. Volgens ons eigen onderzoek en die van stichting Milieu Centraal doen Nederlandse berijders dat niet voldoende. Het is een opgave voor een bedrijf om de bandenspanningen van een hele autovloot bij te houden.  Wij willen daarbij een handje helpen.” 

Volgens Dees blijkt uit de onderzoeken dat 60 procent van de Nederlanders op een te lage bandenspanning rijdt.

Eigenaarschap

Volgens Dees zijn er verschillende factoren waardoor mensen niet op tijd bandenspanningen controleren. “Eigenaarschap is daarbij een grote factor. Veel bedrijven bieden een leaseauto aan hun werknemers aan. Maar die werknemers bezitten niet de auto. Wij zien dat lease-rijders vaak geen verantwoordelijkheid voelen bij de auto totdat er een lampje brandt. Maar ook dan gaat de berijder niet altijd over tot actie.” 

Volgens de Luchtbrigade kan een leasebedrijf tot wel 120 euro per werknemer per jaar besparen door op tijd bandenspanningen van voertuigvloten te controleren. “Een relatief klein bedrag zou je zeggen, maar voor de grote bedrijven wordt het al gauw een groter bedrag”, stelt Dees.

Originaliteit

Volgens Dees kunnen klanten daarom flink wat kosten besparen. “Uiteindelijk kom je bij een klant binnen met dit verhaal: We doen een test voor jullie, en dan kunnen jullie dit besparen. Aan die service verdienen wij weer. Wij zien het als extra hulp. En als bedrijf kun je later zeggen dat je CO2 hebt bespaard en verduurzaamt.

Dees verwacht dat de bandenoppompbereidheid van de Nederlandse rijder niet zomaar gaat toenemen. Hij is ervan overtuigd dat bedrijven dat meer gaan doen zodra het over geld gaat. Volgens Dees biedt zijn abonnementenstructuur een financiële besparing voor de klant. Hij benadrukt wel dat de Luchtbrigade “alleen auto’s factureert waar daadwerkelijk een controle op wordt gedaan.”

Groei en telematica

De Luchtbrigade heeft nu nog drie klanten, maar de start-up is vastberaden om verder uit te breiden. “We hebben nog 10 klanten met 15 auto’s nodig. Vanaf daar gaan we het schaalbaar maken en kunnen we in alle Nederlandse steden bij bedrijven langs.”

De rol van telematica wordt steeds groter in de autowereld. In nieuwe EV’s zitten technologieën ingebouwd die bandenspanningen nauwkeurig meten. Dees ziet in dat telematica een mogelijke bedreiging kan zijn voor zijn business model. “Ons doel is om op alle auto’s in Nederland een goede bandenspanning te hebben. Nieuwe technologieën juichen we daarom toe. Misschien is telematica juist wel een kans. Door die technologie komen wij alleen langs om een controle uit te voeren wanneer het ook echt nodig is.”

Volgens Dees rijden veel EV’s in de praktijk nog op te lage bandenspanningen. “Zo troffen we bijvoorbeeld tijdens een pompdag bij de ‘klimaatneutrale wedstrijd’ van FC Dordrecht aan dat de EV’s die daar geparkeerd stonden tot wel 20 procent onderspanning hadden”, aldus Dees.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.