Achterstallig bandenonderhoud bij 11 procent vrachtauto’s

Achterstallig bandenonderhoud bij 11 procent vrachtauto’s

In de transportwereld wordt er beter op de bandenspanning gelet, maar het achterstallig onderhoud is bijna verdubbeld. Dit concludeert Goodyear naar aanleiding van haar jaarlijkse bandeninspectie bij grensovergang Hazeldonk. Hier werden ruim 110 voertuigen gecontroleerd, inclusief opleggers en aanhangwagens. Er werden meer dan 700 banden beoordeeld. 11% van de gecontroleerde voertuigen bleek achterstallig banden- en wielenonderhoud te hebben, een verdubbeling ten opzichte van de Goodyear bandeninspectie in 2009. Alle banden en velgen werden gecontroleerd op ernstige beschadigingen en op een juiste uitlijning. Ook kon bij een fiks aantal banden de bandenspanning niet gemeten worden omdat het ventiel defect was. Bij de controle bleek tevens dat slechts 12% van de gecontroleerde voertuigen, inclusief opleggers en aanhangwagens, met een te lage bandenspanning rijdt. Vorig jaar was dat nog 50%. Ook signaleerde men dat een fiks aantal voertuigen, die uitsluitend worden ingezet voor regionaal vervoer, is voorzien van banden bestemd voor lange afstand transport. `Gevolg hiervan is dat de gemonteerde banden veel eerder aan vervanging toe zullen zijn dan wanneer de betreffende truck voorzien was van banden voor regionaal transport`, aldus Ymen de Boer, Manager Fleetbusiness van Goodyear Dunlop Benelux. Ook werd tijdens de controle bij 9% van de voertuigen geconstateerd dat er specifieke trailerbanden op de vooras gemonteerd waren. `Dit zorgt niet alleen voor extra slijtage, maar ook voor minder grip en slechtere rijeigenschappen`, aldus De Boer.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.