70% klapbanden vrachtauto’s door inrijding

70% klapbanden vrachtauto’s door inrijding

Meer dan 70% van klapbanden onder vrachtauto’s ontstaat door inrijdingen in het loopvlak van de band. Dit blijkt uit onderzoek van ZTA Expertise naar files door bandenpech en klapbanden in opdracht van De Verkeersonderneming Rotterdam.
Profieldiepte
Deze inrijdingen (spijker, bout, stuk ijzer, hout, etc) zijn door de chauffeur nauwelijks te voorkomen; de gevolgen van het obstakel kunnen echter in veel gevallen tijdig worden opgemerkt door een visuele inspectie van het voertuig voorafgaand aan elke rit. Ook blijkt dat van 70% van de klapbanden de profieldiepte 3 mm of minder bedraagt; bij 6 procent van de wagens met pech blijken de banden totaal versleten te zijn Volgens de onderzoekers zouden dergelijke problemen bij correct onderhoud eenvoudig te voorkomen zijn.
Bandenspanning
Volgens de onderzoekers is een combinatie van dagelijks onderhoud door de chauffeur en een controle van de bandenspanning bij bijvoorbeeld elke wasbeurt effectief om een te lage bandenspanning te kunnen signaleren. “Het driemaandelijkse controleren van de bandenspanning heeft daarom weinig nut, omdat de frequentie te laag is.” Verder heeft het geen nut om bij bandenpech een bergingsbedrijf in te zetten in het kader van Incident Management (IM) geen nut: “Immers bij een drive as of een trailer-as zal een keuze gemaakt moeten worden om de band te vervangen of met de kapotte band door te rollen.”
Inmiddels zijn er door De Verkeersonderneming in Rotterdam en via het programma ‘Beter Benutten’ van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu stappen gezet om voor het einde van het jaar te komen tot concrete actieplannen. Dit moet leiden tot het voorkomen van incidenten met vrachtauto’s en een reductie van de afhandeltijd van deze incidenten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.