Vaco Congres: ook zorgen ondanks hausse winterbanden

Vaco Congres: ook zorgen ondanks hausse winterbanden

Ondanks de recordaantallen die momenteel verkocht worden, zijn winterbanden niet alleen maar inkoppertjes voor de bandenbranche. Op het Vaco Congres in Utrecht wees voorzitter Sybrand van Hulst erop “dat er hard gewerkt moet worden, veel overuren worden gemaakt en de marges soms dun zijn door de economische situatie en de sterke stijging van de grondstofprijzen.”
Vaco presenteerde cijfers uit eigen onderzoek naar het gebruik van winterbanden in Nederland. Van 350 duizend in het seizoen 2004/2005 groeide het aantal naar 1,2 miljoen in 2009/2010. Zestig procent van de banden wordt in november gewisseld. De helft van de automobilisten met winterbanden vindt dat winterbanden wettelijk verplicht zouden moeten worden. Opvallend is dat die mening gedeeld wordt door veertien procent van de mensen die niet op winterbanden rijden. Gevraagd naar de motieven om wél op winterbanden te rijden, zegt 77 procent van de automobilisten dat te doen omwille van veiligheid; 39 procent (meerdere antwoorden waren mogelijk) doet dat omdat ze ook rijden in landen waar winterbanden verplicht zijn. Meest genoemde motief om niet op winterbanden te rijden zijn de kosten (te duur, zegt 47 procent). 29 Procent vindt dat hij/zij  onvoldoende kilometers rijdt om winterbanden te rechtvaardigen; 27 procent noemt als argument dat Nederland geen echte winters kent.

Dit bericht heeft 0 reacties

  1. PIET

    Sorry maar al die mensen die menen niet op winterbanden te moeten rijden omdat het te kostbaar is moeten met slecht weer ook niet gaan rijden. Deze brengen daardoor zichzelf niet alleen in gevaar maar ook de medeweggebruiker en dat is veel belangrijker dan hun eigen welzijn, in hun gedachtengang rondom het niet hebben van winterbanden.
    Piet

  2. PIET

    Nog even een aanvulling. Je kunt beter investeren in winterbanden en de wisselkosten voor je rekening moeten nemen dan schade veroorzaken en je eigen risico moeten betalen wat daardoor jaarlijks hoger uitpakt dan die wisselkosten. Dus wat is nu duurder. Wie kan er hier nu niet tellen, blijkt toch nog moeilijk voor 47 procent van die mensen die geen winterbanden willen rijden.

  3. Alex

    Om even in te haken op voorgaande reactie.
    Wanneer de winterbanden gevoerd worden, slijten de zomerbanden niet.
    Een winterband is (met uitzondering van nu) niet echt duurder dan een zomerband.
    De enige kosten die er dan zijn, is voor het omleggen van de banden.
    De kosten zijn dan ook een slecht argument om geen winterbanden te voeren.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.