Onderzoek VACO: een op de twintig auto’s rijdt op gevaarlijke banden [Partnerbijdrage]

Onderzoek VACO: een op de twintig auto’s rijdt op gevaarlijke banden [Partnerbijdrage]

VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, onderzocht dit jaar de banden van 1501 personenauto’s. Een verontrustende conclusie: bijna vijf procent van die auto’s heeft minimaal één band die meteen vervangen zou moeten worden. Zou je dit omrekenen naar het totale wagenpark in Nederland, dan komt dat neer op ongeveer een half miljoen auto’s.

Elke auto komt af en toe in een werkplaats, bijvoorbeeld voor de verplichte apk. De meeste automobilisten laten hun auto op tijd, volgens het onderhoudsboekje, een onderhoudsbeurt geven. Dat is echter geen garantie dat alle auto’s helemaal in orde zijn, laat het VACO-onderzoek zien. Voor banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm, bij de apk-keuring wordt vanaf 2,5 mm het advies gegeven de banden te laten vervangen. Toch bleek dat een op de twintig onderzochte auto’s met minimaal één band rijdt die aan vervanging toe is. Ruim de helft daarvan was wettelijk gezien zelfs in overtreding. Als je dit vertaalt naar het totale wagenpark in Nederland, dan zijn dat bijna 300.000 auto’s.

Zichtbare schade

Bij 3,9% van de onderzochte auto’s had een of meerdere banden zichtbare schade. Hieronder vallen onder meer vervorming van de zijwand, insnijdingen en verouderingen. Een specialist zou deze banden moeten beoordelen of deze al dan niet vervangen moeten worden. Beschadigde banden zijn gevoeliger en kunnen daardoor sneller lek raken of een ander gevaar opleveren. Wat betreft de ouderdom van de banden wordt vanaf 10 jaar het advies gegeven de banden preventief te laten vervangen. Tijdens het onderzoek bleek dat 12% van de onderzochte banden ouder is dan 10 jaar.

VACO adviseert elke automobilist om twee keer per jaar de banden te laten controleren. Dat verkleint de kans op gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door gevaarlijke banden tot een minimum.

Tienduizenden kilometers zonder bandencontrole

VACO-directeur Carlo Hijzen wijst als verklaring op de steeds langere onderhoudsintervallen van auto’s. “30.000 kilometer is geen uitzondering meer. Dat geldt vooral voor elektrische auto’s. Het gevaar is dat een auto tienduizenden kilometers rijdt zonder dat een professional ernaar kijkt. Als automobilist heb je geen idee in welke mate je banden in de tussentijd zijn versleten of beschadigd zijn geraakt.”

Apk: momentopname

Een ander belangrijk punt is dat de apk een momentopname is. Hijzen: “Een auto die nog net wordt goedgekeurd door de apk, voldoet soms al vrij snel niet meer aan de eisen. De periode tussen twee apk’s is een of twee jaar. In de tussentijd kan er veel gebeuren met de banden.” Daarom heeft hij een veiligheidsadvies voor elke automobilist. “Kom niet voor verrassingen te staan. Laat je banden en wielen twee keer per jaar controleren op beschadigingen en slijtage. En check elke twee maanden je bandenspanning. Door je band goed te onderhouden verbruik je bovendien minder brandstof en slijt de band minder snel. Je rijdt dus niet alleen veiliger, maar ook zuiniger.”

“Ik schrik elke week”

Bandenspecialist Daan Hoogendoorn van Profile Mijdrecht herkent zich in de resultaten van het onderzoek. “Ik schrik elke week van wat ik zie. En denk vooral niet dat het alleen de oudere auto’s zijn die op gevaarlijke banden rijden. Elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld zwaar en ze accelereren snel. In combinatie met fanatiek rijgedrag kan een band veel sneller slijten. Wij krijgen hier soms jonge elektrische auto’s waar we de staalgordel van de banden zien zitten; al het rubber is weggesleten. Levensgevaarlijk!”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.