Lebon & Gimbrair pleit voor het preventief controleren van de rolweerstand als middel om de CO2 uitstoot van het bedrijfswagenpark te reduceren. Hiermee speelt men in op eerder uitgevoerd Europees onderzoek door Michelin en Volvo trucks waaruit bleek dat 60 procent van alle trucks rijdt met onjuiste wieluitlijning. Volgens Lebon & Gimbrair is er momenteel veel aandacht voor energiebesparende maatregelen, maar is er weinig aandacht voor het preventief controleren van de juiste wielstanden. “Wetenschappelijke publicaties leren ons dat een derde van de effectief gebruikte energie verdwijnt in de vorm van rolweerstand. De rolweerstand van een voertuig wordt in grote mate beïnvloed door de stand van de wielen.” Op dit moment wordt de uitlijning veelal alleen gecontroleerd in geval van extreme bandenslijtage. “Het periodiek controleren van de uitlijning, periodiek controleren zal een grote bijdrage leveren aan de verlaging van het brandstofverbruik van bedrijfsvoertuigen en daarmee aan de beperking van de uitstoot van CO2 en fijnstof”, aldus Lebon & Gimbrair. Het bedrijf levert hiervoor de i-Track van Josam, waarmee de wielstanden naar eigen zeggen binnen enkele minuten kunnen worden gecontroleerd.

Preventieve controles wielstanden verlaagt CO2 uitstoot
- Post Author:court-jan
- Bericht gepubliceerd op:14-12-2010
- Post Category:Nieuws
- Post Comments:0 Reacties
Deel dit bericht Deel deze inhoud
Dit vind je vast ook interessant
Dit bericht heeft 0 reacties
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
En wie levert de apparatuur hiervoor? Juist! De stellingnemer van het artikel. Trap er toch niet in.