Omzet Michelin daalt 8,3 procent

Omzet Michelin daalt 8,3 procent

Michelin heeft last van de Coronacrisis. De omzet in het eerste kwartaal van 2020 is 8,3 procent gedaald tot 5,3 miljard euro. Dit maakte de bandenproducent bekend in het zojuist verschenen kwartaalverslag over het eerste kwartaal van 2020..
Lagere volumes
Het aantal verkochte banden daalde in het eerste kwartaal gemiddeld 11,7%, maar dit percentage was in maart al toegenomen tot 21%. De omzet voor automotive banden daalde bij Michelin 6,9%. Hierbij daalde het aantal verkochte OEM-banden met 23% en het aantal vervangingsbanden met 12%. De omzet uit transportbanden daalde in het eerste kwartaal met 12,3%. Hierbij werden er 24% minder OEM-banden en 15% minder vervangingsbanden verkocht. Bij Speciale banden daalde de omzet met 6,9% en er werden 9,9% minder banden verkocht. In deze categorie deden mijnbouwbanden het nog goed, maar de omzet uit tweewielerbanden daalde en die uit OTR banden daalde scherp. De omzet uit vliegtuigbanden bleef op niveau, vooral voor militaire en vrachtvliegtuigen.
Services
Bij de omzetdaling zorgde prijsstijgingen en de opbrengsten uit diensten en services nog voor enige verzachting. Het bedrijf maakte over het eerste kwartaal geen winst bekend, maar gaf aan dat het maatregelen heeft getroffen om de schade te beperken.
CEO Florent Menegaux benadrukte bij de presentatie van de kwartaalcijfers de onzekerheid door deze uitzonderlijke situatie: “Tot zover blijven de richting van het virus en de economische impact te onzeker om een betrouwbare toekomstvoorspelling voor de markt en het winstscenario te maken. Toch verwacht de groep dat de sterk dalende grondstofprijzen kan bijdragen aan een positief effect bij lagere volumes.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.