Michelin: maart drukt resultaten van eerste kwartaal
(Foto: Michelin)

Michelin: maart drukt resultaten van eerste kwartaal

Michelin zag zijn omzet over het eerste kwartaal van 2022 met 19 procent stijgen naar 6,5 miljard euro. De bandenmaker meldt een algemene groei, ondanks verstoringen en onzekerheden op de markt.

De groei varieerde binnen het kwartaal, met stevige winsten in januari en februari en een plotselinge afkoeling in maart.  Dat komt mede door de lockdowns in China. Daarnaast zorgt de Russisch-Oekraïense oorlog voor een stijging in operationele kosten, aldus het bandenbedrijf. De bandenmarkten voor personenauto’s en lichte vrachtwagens stegen met 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Vrachtwagenbanden deden het met een groei van vier procent iets beter. Daarentegen is de Chinese markt hier niet in meegerekend, want hier daalde de vraag naar deze banden met 37 procent.

Het bedrijf zegt verder te profiteren van de hogere bandenprijzen en van het feit dat het aandeel in de vervangingsmarkt toeneemt omdat er minder nieuwe auto’s worden afgeleverd. Zo daalde de afzet van personen- en bestelautobanden in de eerste montagemarkt met 6 procent, terwijl de afzet in de vervangingsmarkt met 4 procent toenam.

Verwachting

Michelin verwacht dat 2022 een onzeker jaar blijft, maar verwacht wel een verdere, lage groei. Het bedrijf stelt dat een groei tussen 0 procent en 4 procent in banden voor personenauto’s en lichte vrachtwagens te verwachten is. Daarnaast is de verwachting ook dat het vrachtwagenbanden-segment (exclusief China) met 3 tot 7 procent en spcecialiteitsbanden met 6 tot 10 procent gaan groeien. Als deze verwachting uitkomt behaalt Michelin een bedrijfsresultaat voor het volledige jaar van meer dan 3,2 miljard euro.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.