Goodyear: hogere winst, lagere omzet

Goodyear: hogere winst, lagere omzet

De Goodyear Tire & Rubber Company meldt voor het tweede kwartaal 2012 een nettoresultaat van 336 miljoen dollar. Voor het eerste half jaar kwam het resultaat uit op 628 miljoen dollar. “Een goede prestatie”, zei CEO Richard J. Kramer tijdens de presentatie van de cijfers. “Het aantal verkochte banden ligt nu gelijk aan dat tijdens het recessiejaar 2009 toen het bedrijf een verlies liet zien. Onze strategie om in alle economische cycli winst te blijven maken werkt dus.”
De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 5,2 miljard dollar, 8 procent lagewr dan in dezelfde periode van 2011. In het eerste half jaar bedroeg de omzet eerste half jaar 10,7 miljard, 3 procent lager dan in dezelfde periode 2011. Oorzaken zijn de afname van het totaal aantal bandn nen ongunstig valuta-effecten. Het aantal verkochte banden in tweede kwartaal 2012 bedroeg 39,2 miljoen dollar, 9 procent minder dan in dezelfde periode 2011. Dit komt volgens Kramer door de slappere vervangingsmarkt, vooral in Europa. “De recessie achtige condities in Europa blijven aan en hebben een negatieve impact op de volumes op de bandenmarkt.”
Voor de langere termijn verwacht Kramer een herstel van de vraag in de globale bandenmarkt. De groei ervan zal echter langzamer gaan vanwege de “slechte economie, vooral in Europa.” Voor geheel 2012 verwacht Goodyear dat de bandenvolumes 5 tot 7 procent lager zullen uitvallen dan in 2011. De kosten voor grondstoffen zullen dit jaar 7 procent hoger uitvallen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.