Omzet Goodyear daalt 5%

Omzet Goodyear daalt 5%

In het tweede kwartaal van 2019 is de omzet van Goodyear ten opzichte van een jaar eerder gedaald met 5% tot 3,6 miljard dollar. Dit meldt het bandenproducdent in haar kwartaalverslag over het tweede kwartaal.
Autoproductie
Als redden hiervoor geeft Goodyear negatieve valutaschommelingen, minder verkochte banden en andere banden gerelateerde producten. Deze nadelen kondeen deels worden opgevrangen door hogere verkoopprijzen. Het aantal verkochte banden kwam op 37,4 miljoen, 4% minder ten opzichte van 2018. De verkoop van vervangingsbanden daalde met 1% en die van OE banden daalde met 11%, als gevolg van de lagere autoproductie wereldwijd en de keuze voor de OE montage van andere bandenmerken.
65% lagere winst
De winst in het tweede kwartaal kwam uit op 54 miljoen dollar, 65 procent lager dan een jaar eerder toen de winzst 157 miljoen dollar bedroeg. Het bedrijfsresultaat was 219 miljoen euro, een jaar eerder was dat nog 324 miljoen dolar. Reden hiervoor zijn de hogere grondstofprijzen, een lager aantal verkochte banden en andere bandegerelateerde producten, en valutaeffecten.
Ook over het eerste half jaar meldde Goodyear een afname van de omzet, en wel met 6% tot 7,2 miljard dollar, en een 3% lager volume. In dit half jaar werd een verlies geleden van 7 miljoen dollar. Een jaar eerder bedroeg de winst nog 232 miljoen dollar. Voor de komende maand rekent Goodyear op een volumegroei door nieuwe OE montages.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.