Winst Michelin stijgt met 12%

Winst Michelin stijgt met 12%

Michelin logoIn het eerste half jaar van 2017 is de winst van Michelin gestegen tot 863 miljoen euro, 12% meer dan een jaar terug. Dit blijkt uit het zojuist gepresenteerde verslag.

Prijsverhoging
Het aantal verkochte banden steeg met 4,1%, maar deze stijging deed zich vooral in het eerste kwartaal voor vanwege de toen op komst zijnde prijsverhogingen. In het 2e kwartaal was er geen een stijging. Het aantal personen- en lichte bedrijfsautobanden groeide met 3%. De verkoop van truckbanden was stabiel en die van mijnbouwbanden zakte in. De verkoop van grondverzet- en landbouwbanden steeg.
De omzet kwam uit op 11,06 miljard euro, tegen 10,29 miljard een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,42 miljard euro, een jaar eerder was dat nog 1,35 miljard.

Betere marges
Volgens CEO Jean-Dominique Senard is Michelin’s goede prestatie in lijn met de 2020 roadmap “Daarbij zullen we in de tweede helft van 2017 profiteren van de betere marges door de eerdere prijsverhoging.” Voor het tweede half jaar voorziet hij dan ook een herstel na de verkoopdeuk door de prijsverhoging in het eerste kwartaal.
De vraag naar OE banden in truck, grondverzet en landbouwsectoren blijft groeien, maar groei in personen- en lichte bedrijfsauto’s vertraagt. De verkoop van mijnbouwbanden blijft naar verwachting laag.

Voor het gehele jaar voorziet Michelin een volumegroei die gelijk zal zijn aan die in de wereldmarkt. Wel zal de winst beter zijn dan in 2016.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.