VS en EU subsidieren zelf oppompende band Goodyear

VS en EU subsidieren zelf oppompende band Goodyear

De Verenigde Staten en de Europese Unie gaan Goodyear-Dunlop subsidies toekennen voor het AMT (Air Maintenance technology) systeem, dat een band op spanning houdt. Dit meldt het Franse Journal de l’Automobile. De subsidie is bestemd voor het onderzoek en de ontwikkeling van het systeem, dat al eerder door de bandenfabrikant werd gepresenteerd.
Een band met het AMT systeem houdt zijn eigen spanning op peil. Hierdoor gaat volgens Goodyear het brandstofverbruik omlaag, wordt de levensduur verlengd en worden de prestaties en veiligheid beter. AMT maakt gebruik van de rolenergie van de band. Alle onderdelen van het AMT systeem zitten in de band. Hieronder ook een klein pompje. Wanneer er extra lucht nodig is om de band op spanning te houden, zuigt dit pompje de lucht van buitenaf door een klepje aan. Het AMT systeem wordt toegepast in combinatie met de reeds bestaande run-flat-technologie.
Goodyear heeft nog niet bekend gemaakt wanneer het AMT systeem op de markt komt, maar verklaarde wel dat de ontwikkeling van AMT versneld wordt dankzij financiële ondersteuning. De subsidie van de VS is bestemd voor onderzoek naar toepassing van AMT in vrachtwagenbanden, de subsidie van de EU voor toepassing in personenautobanden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.