Vierseizoenenband wordt populairder

Vierseizoenenband wordt populairder

VierzeizoenenbandDe populariteit van de vierseizoenenband blijft stijgen en heeft inmiddels een wegdekaandeel van 3,9%. Dat meldt KwikFit in haar Bandenmonitor 2015 op basis van een check bij 2.142 auto’s, uitgevoerd door JES Marketing Onderzoek.
Vredestein grootste
Het percentage mensen dat kiest voor de vierseizoenenband lag in de zomer van 2013 nog op 3,3%. De 4-seizoenenbandenmarkt wordt sterk aangevoerd door slechts enkele leveranciers. De top 5, gevuld door Vredestein, Goodyear, Tyfoon, Kleber en Hankook, is goed voor 74,8% van het wegdekaandeel all weather banden. De Nederlandse marktleider Vredestein heeft 41,4% van de all weather markt onder haar hoede. De Twentse bandenleverancier heeft geen last van hete adem in de nek, want nummer 2 Goodyear volgt pas met 13,1%. De nummer 2 verliest dit jaar 7,1% marktaandeel ten opzichte van 2014.
Weinig merken
“Dat de 4-seizoenenbandenmarkt een tegentrend laat zien, is te verklaren door het feit dat nog altijd relatief weinig merken 4-seizoenenbanden in hun assortiment hebben,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “Van de 107 bandenmerken die we dit jaar op de Nederlandse weg zagen, kwamen we ‘slechts’ van 20 merken de all season banden tegen. Overigens is het aantal merken waarvan we 4-seizoenenbanden tegenkwamen wel toegenomen, want vorig jaar lag dit aantal nog op 13.”
De all season bandenmarkt zag overigens alleen maar groeiende percentrages in de afgelopen jaren: van 2,3% in 2012 naar 4,4% in 2015.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.