Succes winterbanden doet bandenverkopen dalen

Succes winterbanden doet bandenverkopen dalen

De bandenverkoop in Nederland zal dit jaar met een kwart dalen ten opzichte van topjaar 2011 toen er nog in totaal een kleine 10 miljoen banden werden verkocht. Dit zegt NOS op basis van een voorspelling van Vaco.
Succes winterband
Belangrijke reden voor de daling is het succes van de winterband, zo meldt NOS: In de piekjaren werden er zoveel winterbanden verkocht dat de markt is verzadigd. Omdat veel mensen winterbanden hebben gekocht hebben ze de komende jaren geen nieuwe meer nodig. Vaco schat dat er dit jaar zo’n 2,7 miljoen auto’s op winterbanden rijden.
Daarnaast is de crisis een reden voor de daling van de bandenverkopen; mensen stellen de aanschaf van nieuwe banden zoveel mogelijk uit.
Snijden
Door de lagere bandenverkopen is het aantal faillissementen in de branche nog beperkt. “Maar je merkt dat bedrijven snijden in het aantal medewerkers en het aantal vestigingen”, zegt Vaco woordvoerder Edwin Brinksma tegenover NOS. Dit bevestigt ook Hans van Ommen van Premio Bossche Bandenservice, tegenover de NOS. Door de dalende verkoop van nieuwe banden moest hij al een medewerker ontslaan. Van Ommen zei te proberen een nieuwe doelgroep aan te boren: de tweede ‘boodschappenwagen’ die voor de deur staat. “Wat je ziet is dat de leaseauto winterbanden heeft maar dat de partner met de kleine wagen op zomerbandjes de weg op gaat.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.