Pirelli is klaar voor de winter met zijn Cinturato Winter 2
(Foto: Pirelli)

Pirelli is klaar voor de winter met zijn Cinturato Winter 2

Pirelli heeft een nieuwe winterband geïntroduceerd. De Cinturato Winter 2 is bedoeld voor middelgrote auto’s.

Volgens de Italiaanse bandenmaker maken verschillende nieuwe technologieën hun debuut in de band. Hieronder vallen bijvoorbeeld de lamellen op het loopvlak. Deze worden steeds langer, naarmate de band ouder wordt. Op deze manier kunnen ze steeds meer sneeuw opvangen. Daarnaast slijten de lamellen ook op een andere manier bijzonder af. Volgens het merk verandert de vorm van lineaire groeven, naar een zigzag patroon. Dit moet voor betere grip onder alle omstandigheden bij koud weer leiden.  De nieuwe Cinturato heeft 43 millimeter diepe lamellen en heeft daarmee een dertig procent betere wegligging dan zijn voorganger, de Sottozero 3. Daarnaast moet de nieuwe winterband langer meegaan dan zijn voorganger dankzij een nieuwe compound, loopvlakpatroon en structuur.

Bij het ontwerpen van het loopvlakpatroon gebruikten de ingenieurs van Pirelli een virtueel ontwikkelingsprogramma. Hiermee konden ze de druk op het contactoppervlak optimaliseren.  Om de kans op aquaplaning te verkleinen, zijn de groeven ontworpen voor effectievere waterafvoer. Daarnaast is de positionering van de lamellen zo gekozen dat hij maximale grip geeft bij gebruik op sneeuw.

Labels

Er komen ook Cinturato Winter 2-banden beschikbaar voor gebruik op elektrische en hybride voertuigen. Voor deze voertuigen moet het loopvlakpatroon, met lage rolweerstand, voor meer bereik zorgen. Daarnaast stelt de bandenmaker dat de grip makkelijker de hoeveelheid directe koppel van ev’s aankan. Vergeleken met zijn voorganger heeft de Cinturato Winter 2 een verminderde rolweerstand, respectievelijk klasse B en C op het Europese bandenlabel. Daarnaast heeft de band op het gebied van weggeluid een A- en B-classificering.

De meeste nieuwe Cinturato’s krijgen verder Pirelli’s ‘Seal Inside’-technologie mee. Hierdoor kunnen bestuurders bij een scheurtje tot vier millimeter hun reis voortzetten. Een speciaal ontworpen mousse sluit dan het ontstane gat af om luchtverlies te voorkomen. De nieuwe winterband komt in 36 verschillende maten, variërend van 16 inch tot 20 inch. Daarnaast krijgt hij van de Duitse certificeringsraad TÜV SÜD zijn Performance Mark toegekend.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.