Pirelli brengt eerste high-load band uit
(Foto: Pirelli)

Pirelli brengt eerste high-load band uit

Pirelli brengt voor het eerst een band met een hoge belasting index uit. Dit nieuwe type band is voornamelijk bestemd voor ev’s en suv’s. De band is gemaakt om het gewicht van nieuwe voertuigen met batterijen te dragen en is daarom perfect voor zwaardere voertuigen.

De band is ontworpen om een lage rolweerstand en een hoog rijcomfort te bieden. Verder heeft de band een HL-markering (high load) op de zijwand als indicatie van zijn capaciteiten. Dit betekent in de praktijk dat hij 20 procent meer gewicht kan dragen in vergelijking met een standaardband. De P Zero kan 6 tot 9 procent meer gewicht aan dan een XL-band met extra belasting van dezelfde grootte.

De Italiaanse bandenmaker stelt dat de compound ontworpen is voor grip. Daarom kunnen ze beter reageren op de onmiddellijke koppeleisen van de elektrische transmissie. Daarnaast is de structuur zo ontworpen dat die het gewicht van het batterijpakket kan dragen. Om het interieurcomfort verder te verhogen, helpt PNCS-technologie. Dit bestaat uit een speciaal geluidsabsorberend materiaal dat in de band is geplaatst.

Lucid Air

De Amerikaanse Lucid Air zal de allereerste auto zijn die de Pirelli HL-banden gebruikt. De Pirelli P Zero voor dit model is verkrijgbaar in de volgende maten: HL 245/35R21 99 Y XL op de vooras en HL 265/ 35R21 103 Y XL op de achteras. In overeenstemming met Pirelli’s ‘Perfect Fit’-strategie zijn de P Zero-banden voor de Lucid Air samen met de autofabrikant ontwikkeld om aan de vereiste prestatienormen te voldoen. Om het specifieke ontwerp voor de Amerikaanse fabrikant te identificeren, krijgen deze banden de markering ‘LM1’.

“Het zoeken naar geavanceerde technische oplossingen is altijd de kern geweest van Pirelli’s activiteiten. De aandacht die we besteden aan nieuwe vormen van duurzame mobiliteit leidt ons nu naar technologie die kan anticiperen op de toekomstige eisen van autofabrikanten voor hun nieuwe ev’s”, vertelt Pierangelo Misani, vicepresident r&d bij Pirelli, in een persbericht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.