Voormalig eigenaar failliet TTI gaat verder met Gummistrada
(Foto: TTI)

Voormalig eigenaar failliet TTI gaat verder met Gummistrada

Dit jaar ging Tyre Trading International (TTI) failliet. Oud-eigenaar Peter-Alexander van ’t Hof gaat nu verder met het bedrijf Gummistrada. “We gaan de sterke punten van TTI en Gummistrada samenvoegen om door te groeien.”

Van ’t Hof was al langer betrokken bij Gummistrada als leverancier, maar heeft na het faillissement van TTI alle aandelen van het platform, van een strategische partner overgenomen. Omdat hij deze partner wil behouden wordt zijn naam niet genoemd. Voor het faillissement van TTI geeft Van ’t Hof als reden een conflict bij zijn zakenpartner, die minderheidsaandeelhouder was. “Hij had samen met mij investeringen gedaan, maar achter de schermen had zijn neef ook investeringen gedaan. Die neef was niet tevreden over de gang van zaken en heeft de controle opgeëist en gekregen. Dat is uiteindelijk een familieruzie geworden en daar is TTI in meegetrokken. Operationeel was het totaal niet nodig om TTI failliet te laten gaan. We hadden wel drie zware jaren met corona en toeleveringsproblemen gehad, maar dit jaar waren we weer winst aan het draaien en aan het groeien.”

Hij vertelt verder dat TTI zestien mensen fulltime in dienst had, waarvan ondertussen tien alweer een andere baan hebben gevonden. “Vijf mensen komen weer via het logistiek bedrijf indirect voor Gummistrada te werken. Daarnaast zoeken we naar een manier om die laatste persoon ook weer aan de bak te krijgen.”

Gummistrada

Nu gaat de ondernemer zijn energie in Gummistrada steken om het een succes te maken. Dit bedrijf bestaat al sinds 2012 en is de eigenaar van de domeinen motorcycletyre.com en tyrewebshop.com. “Overal waar je energie in stopt groeit. Dat geldt voor planten, kinderen, maar ook bedrijven. Gelukkig krijg ik ook genoeg berichten uit mijn oude netwerk dat mensen mij willen helpen om elementen uit TTI voort te laten gaan in dit bedrijf”, stelt Van ’t Hof.

Hij vertelt dat TTI goed in specialiteitsproducten, zoals motorbanden, quadbanden, semi-slicks, oldtimerbanden en studbanden was. Daarom moet deze tak in geïntegreerd worden en Gummistrada sterker maken. “Internet is hierbij ons belangrijkste gereedschap. Wij proberen onze klanten zelf in een online zo sterk mogelijke positie te brengen via tyrewebshop.com en anders verkopen wij de banden zelf wel. Op Tyrewebshop hebben wij namelijk de lessen die we geleerd hebben met het opzetten van de Motorcycletyre-webshop gecombineerd. Wij bieden dit systeem aan onze eigen klanten aan, zodat zij weer op hun beurt succesvol banden-webshops kunnen opzetten, om in hun regio’s banden te kunnen verkopen.”

Strategie en krachten

Van ’t Hof is nu nog bezig om te kijken hoe hij de werkzaamheden van Gummistrada kan vormgeven. De oude locatie van TTI wordt namelijk overgenomen door een logistiek bedrijf. “Ik huur weer bij hen terug. Dan kunnen we gelukkig van die infrastructuur gebruik blijven maken en hoeven wij hier niet een flinke investering voor te doen. Daarnaast geeft het ons extra flexibiliteit. In het oude pand van TTI zitten namelijk vier etages, met bijna twee kilometer aan lopende banden. Zo kun je heel snel laden en lossen. Dus je kunt met relatief weinig mensen veel werk verzetten. Dat is meerwaarde voor ons. TTI was importeur van Chinees bandenmerk Sailun en het betreffende logistiekbedrijf doet alle transporten voor Sailun. Zo hebben de bedrijven contact gelegd, die nu tot een samenwerking met Gummistrada moet leiden.

Op de vraag wat de strategie op de komende tijd is om Gummistrada succesvol op te bouwen, stelt Van ’t Hof dat dit vooral kleinschaligheid is. “Want als je er nu direct weer een TTI van zou willen maken heb je veel geld nodig en dat is er op het moment nog niet. Daarom duiken we echt in de specialiteitsbanden en bundelen wij die allemaal op een makkelijk bereikbare site. Onze krachten liggen verder op de Europese markt. Als je ook alleen in Nederland speciale producten verkoopt is de markt eigenlijk te klein. Daarom opereren wij eigenlijk in heel West-Europa, van Spanje tot Denemarken en van Nederland tot aan Oostenrijk.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.