Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen

Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen

Rijkswaterstaat start samen met de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam een proefproject op de snelweg A16 om afwijkingen in de bandenspanning van vrachtwagens te meten. Dit meldt Rijkswaterstaat.
Te lage bandenspanning
Het proefproject is bedoeld om bij passerende vrachtwagens banden met een te lage spanning op te sporen waardoor mogelijk een klapband kan optreden. Het proefproject loopt tot en met april 2019. In de eerste fase wordt onderzocht of het meetsysteem goed functioneert, hoe nauwkeurig de metingen zijn en wat voor inzichten leveren ze opleveren.
In de tweede fase gaat Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief informeren als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Op dit moment wordt bekeken hoe zij het beste kunnen worden geïnformeerd en hoe en waar zij de banden weer snel op spanning kunnen brengen.
Verkeershinder
Bandenpech bij deze vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat vaak een rijstrook moet worden afgesloten. In de nacht van 11 op 12 mei 2018 wordt in de snelweg A16 richting Rotterdam tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht een nieuw type meetpunt in de weg aangelegd voor deze proef. (Bron en foto: Rijkswaterstaat.nl)

Dit bericht heeft één reactie

  1. Hallo,
    Mijn naam is Renaat Gys en ik werk bij de Vlaamse Wegeninspectie. Wij doen dagelijks controles op de weg van vrachtwagens en bestelwagens aangaande overlading, technische controle, afmetingen, ladingzekering en uitzonderlijk vervoer en merken daarbij op regelmatige basis op dat de bandenspanning bij de te controleren voertuigen heel vaak veel te laag is waardoor zij zichzelf en de andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen. Graag had ik indien mogelijk nog wat meer informatie gehad inzake dit proefproject. Alvast bedankt.
    Met vriendelijke groeten,
    Renaat Gys.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.