Nexen levert eerste montagebanden aan Ioniq 6
(Foto: Shutterstock)

Nexen levert eerste montagebanden aan Ioniq 6

Nexen gaat twee verschillende banden leveren aan de nieuwe Hyundai Ioniq 6 :de EV krijgt beschikking tot N’Fera AU7 EV en N’Fera Sport EV-banden. Dat meldt de bandenfabrikant.

De N’Fera AU7 EV is een vierseizoenenband die verbeterde remkracht en comfort moet bieden. Nexen stelt daarnaast dat hij een “geoptimaliseerde verbinding” heeft, waardoor zowel het brandstofverbruik als de slijtage aanzienlijk verminderen. Daarnaast moet ruis verminderd worden doordat de opstelling tussen patroonblokken geoptimaliseerd is. Deze opstelling is ontworpen door een artificial intelligence (AI), die er extra rekening mee hield dat geluidsreductie bij EV’s belangrijk is.

De N’Fera Sport EV is daarentegen een sportievere variant die moet presteren op zowel nat als droog wegdek. De stijfheid van de band is vergroot door het gebruik van blokvervormingspreventietechnologie op de laterale groeven. Daardoor moet hij beter remmen op nat wegdek. De rijstabiliteit en de handling bij hoge snelheden zijn verder verbeterd door optimalisatie van het patroonontwerp. Ook stelt het merk dat de grip en remkracht zijn verbeterd door het gebruik van een grip specifieke compound.

Ioniq 6

Beide producten zijn ontwikkeld om de stijfheidsverhouding van elk blok van het patroon zo gelijkmatig mogelijk te verdelen. Daarnaast moeten ze beiden het contactoppervlak met het wegdek maximaliseren om wielslip te voorkomen. Dat is namelijk belangrijk bij EV’s, omdat hun hoge belasting en koppel dit makkelijker veroorzaken. Om resonantiegeluiden tijdens het rijden verder te verminderen, is het interieur van de banden ook volledig bekleed met geluidsabsorberende materialen.

De Ioniq 6 heeft op één lading een bereik van meer dan 500 kilometer. Daarnaast moet de auto voor Hyundai een reeks nieuwe verlichtingstechnologieën, die communiceren met voertuigen en mensen, introduceren. Hieronder vallen tweekleurige sfeerlampen en interactieve pixelverlichting. Daarnaast maakt de Zuid-Koreaanse auto gebruik van een 400V/800V multi-snellaadsysteem en V2L-functionaliteit.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.