Michelin ziet bandenverkopen stijgen bij lagere omzet

Michelin ziet bandenverkopen stijgen bij lagere omzet

Michelin heeft in het eerste half jaar van 2016 2,5% meer banden verkocht, maar zag haar omzet met 2% teruglopen tot 10,29 miljard euro. Dit blijkt uit het zojuist gepubliceerde verslag over het eerste half jaar van 2016.

Bedrijfsresultaat hoger
In deze periode verkocht Michelin 4% meer personenauto- en lichte bedrijfsautobanden, 1% meer truckbanden en 2% minder speciale banden. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,4 miljard euro, 11,3% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst nam 8,8 procent toe tot 769 miljoen euro. Oorzaken hiervoor waren veranderingen in de prijsmix en lage kosten van grondmaterialen. Ook kostenbesparingen en een betere concurrentiepositie droegen hieraan bij.

Groei
Voor de rest van 2016 zei CEO Jean-Dominique Senard in een toelichting in Europa en Noord-Amerika een lagere groei te verwachten voor personenauto- en lichte bedrijfsautobanden. Hij was evenwel positief over de groei in China. Voor geheel 2016 Senard een groei van de verkochte volumes, meer dan de groei van de totale bandenmarkt. “Ook het bedrijfsresultaat zal toenemen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.