Michelin verkoopt meer banden

Michelin verkoopt meer banden

Michelin heeft in 2019 0,9% meer banden verkocht dan een jaar eerder. De omzet steeg met 4,1%. Dit blijkt uit het jaarverslag over 2018.
Lagere winst
De omzet kwam uit op 22,21 miljard euro; in 2017 was dit nog 21,96 miljard. Het bedrijfsresultaat daalde evenwel en kwam uit op 2,55 miljard euro, in 2017 was dit nog 2,63 miljard. De winst kwam uit op 1,66 miljard euro, in 2017 was dit 1,69 miljard.
Volumes
De verkochte volumes daalde in de eerste kwartaal van 2018, maar stegen in de volgende negen maanden met 2%. Voor het gehele jaar komt de groei uit op 0,9%. Bij de personenautobanden groeide het marktaandeel van 18 inch banden en groter. Ook daalde het percentage van OE-toepassingen in de mix ten opzichte van een jaar eerder. Truckbanden maakten in de tweede helft van 2018 een return met een groei van 7%.
Volgens CEO Jean-Dominique Senard heeft Michelin goed gepresteerd in een moeilijke economische periode. Voor 2019 verwacht hij een duurzame groei van het bedrijfsresultaat. Voor banden voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens voorziet Senard groei in het segment vervanging, truckbanden blijven stabiel en het segment met banden voor mijnbouwvoertuigen, vliegtuigen en tweewielers blijft “dynamisch”. Tegen deze achtergrond verwacht Michelin in 2019 een volumegroei die in lijn is met de markt. Het bedrijfsresultaat zal hoger zijn dan in 2018.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.