Michelin koopt zich verder in Allopneus in
(Foto: Shutterstock)

Michelin koopt zich verder in Allopneus in

Michelin heeft nu honderd procent van de aandelen in Allopneus in handen. Het merk was tot voor kort eigenaar van veertig procent van de aandelen van de Franse bandenwebshop.

De Franse bandenmaker wil met de investering zijn kennis op het gebied van koopgedrag vergroten. Hiermee kan het bedrijf zijn aankoopproces verbeteren en naar eigen zeggen klanten een zo ‘best mogelijke ervaring bieden.’ Michelin stelt in een persbericht dat het bedrijf e-commerce als één van de structurele trends op de bandenmarkt ziet. Volgens eigen data zoeken 2 op de 3 automobilisten eerst online voordat zij banden kopen. Daarnaast voltooit vijftien procent van deze mensen hun aankoop online. De bandenmaker verwacht dat deze trend de komende jaren doorgroeit.

Allopneus

De bandenverkoper werd in 1983 door Didier Blaise opgericht. Allopneus is daarna omgevormd tot online-verkoopplatform en in 2015 verhuisde het bedrijf naar Aix-en-Provence. Volgens Michelin is Allopneus goed voor veertig procent van de online-bandenverkoop in Frankrijk en heeft het 292 werknemers.  Verder heeft het bedrijf een logistiekcentrum in Valence en verkoopt 3,6 miljoen banden op jaarbasis. Daarnaast ontvangt de site elk jaar 27 miljoen bezoekers. De site was eerst actief in Nederland, maar focust zich nu uitsluitend op de Franse markt.

De overname van Allopneus door Michelin is ter goedkeuring voorgelegd aan de Franse mededingingsautoriteit.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.